Avnött kablage uppe i taket vid luckans gångjärn skulle jag säga, men det ska ju inte påverkas av tändningen.
Skumt, kan kasta ett öga på elschemat
Jo, alla bromsljus går via en ensam ledning från bromsljuskontakten fram till glödtrådsvakten som sitter under bagagerumsgolvet (under balken på vänster sida) Där delas signalen upp till tre, dvs vänster, höger och luckans bromsljus (luckans: grön/svart ledning som sen går till stammen ut till bakluckan). Luckans bromsljus jordas med en svart kabel till jordpunkt 23/417 ("bagageutrymmesgolv höger bak"), där även glödtrådsvakten jordas.. Nu finns det ett halvdussin svarta jordkablar i stammen vid gångjärnet så det är inte lätt att hitta rätt
Jag skulle ha kollat kabelstammen vid gångjärnet, ta först bort skruven som sitter under lampglaset uppe i taket så går det att lirka loss plastkåpan som sitter på tvären. Sen tror jag det sitter en skruv som håller den längsgående kåpan i taket på vänster sida. Bort med skruven och bänd loss kåpan. Känn på kablarna i "böjen", om man böjer på dem och det gärna vill bli ett veck så är de antagligen avnötta innanför isoleringen. Man kan dra lite i dem också, blir de längre då så är det ett dåligt tecken

Är någon av så får man skarva i en bit ny kabel några centimeter bort från avbrottet på ömse sidor.
Elschema: 3/9 bromsljuskontakt, 7/1 glödtrådsvakt, 10/19 bakluckans bromsljus
https://www.carknowledge.info/wp-conten ... 1-1998.jpg
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65500 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen
