Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kennta
V70 classic -00 (p80)

Hej

Efter att jag lagat de skadade kablarna (svart och gulröd) i bagageluckan vänstra gångjärn noterar jag nu att larmlampan på instrumentbrädan blinkar fort typ 15ggr efter att jag startat motorn.

Någon som vet varför den gör så? Någon som vet vad den gulröda kabeln är till för?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kollar i Haynes..
Svart (grövre?) är jord till elbakruta
Gul/röd (grövre?) verkar vara matningen till elbakrutan
Om det är larmet som blinkar så tycker det väl antagligen att det är något fel med c-låset. Kanske fler kablar som är av?
Prova dra lite i kablarna, om kopparledarna är av inne i plasthöljet så brukar man märka att det går att töja ut kablarna :-)
Från c-låset i bakluckan går tre ledningar till c-låsets styrenhet förutom jord, kolla dem extra noga:
Svart (tunn?) är jord till c-låset i bakluckan
Rosa/svart (går till låsmotorn)
Blå/brun (avkänning av öppen lucka, tänder varningslampa för öppen bagagelucka)
Grön/brun (avkänning av öppen lucka?)
Dessutom finns en separat "bagageluckans brytare", har en svart kabel till jord samt en gul kabel till c-låsets styrenhet
Nummerplåtsbelysningen har också en svart jordkabel så det borde vara minst fyra svarta. Svårt veta vilken som hör till c-låset :-) Kolla allihop..
av kennta
Erik Å skrev: tis 05 nov 2019, 00:34 Kollar i Haynes..
Svart (grövre?) är jord till elbakruta
Gul/röd (grövre?) verkar vara matningen till elbakrutan
Om det är larmet som blinkar så tycker det väl antagligen att det är något fel med c-låset. Kanske fler kablar som är av?
Prova dra lite i kablarna, om kopparledarna är av inne i plasthöljet så brukar man märka att det går att töja ut kablarna :-)
Från c-låset i bakluckan går tre ledningar till c-låsets styrenhet förutom jord, kolla dem extra noga:
Svart (tunn?) är jord till c-låset i bakluckan
Rosa/svart (går till låsmotorn)
Blå/brun (avkänning av öppen lucka, tänder varningslampa för öppen bagagelucka)
Grön/brun (avkänning av öppen lucka?)
Dessutom finns en separat "bagageluckans brytare", har en svart kabel till jord samt en gul kabel till c-låsets styrenhet
Nummerplåtsbelysningen har också en svart jordkabel så det borde vara minst fyra svarta. Svårt veta vilken som hör till c-låset :-) Kolla allihop..
Tack för ett grymt svar!
Eftersom jag inte lossade nån batteripol under arbetet kanske larmet fick fnatt när jag drog isär kontakten. Jag ska testa med min elm27 å se om jag får några felkoder. Annars lyfter jag en pool i 20min. Jag tänker att nån form av reset ska till.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det låter smart :-)
När jag lagade kabelstammen så visade det sig att det var fler kablar som var av än de jag först hittade, fick göra ett par vändor till innan allt var okej. Att kablar går av beror på att kabelstammen inte är upphängd på rätt sätt från början så att det blir en mjuk böj då man öppnar luckan
av MickeM
kennta skrev: tis 05 nov 2019, 03:43 Tack för ett grymt svar!
Eftersom jag inte lossade nån batteripol under arbetet kanske larmet fick fnatt när jag drog isär kontakten. Jag ska testa med min elm27 å se om jag får några felkoder. Annars lyfter jag en pool i 20min. Jag tänker att nån form av reset ska till.
En ELM27 kommer inte säga ett smack om larmet, eftersom det är en genetisk läsare som bara tolkar mot universalprotokoll för motorkoder som sedan lämnas ut i ISOformat. (P-xxxx)
Den kan alltså inte kontakta någon annan modul ö.h.t än ECM. dvs motorstyrdonet.
av kennta
[/quote]

En ELM27 kommer inte säga ett smack om larmet, eftersom det är en genetisk läsare som bara tolkar mot universalprotokoll för motorkoder som sedan lämnas ut i ISOformat. (P-xxxx)
Den kan alltså inte kontakta någon annan modul ö.h.t än ECM. dvs motorstyrdonet.
[/quote]

Jag märkte det. Hjälper det att lyfta av minus Polen på batteriet en stund tro?
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]