Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
*pettson* skrev:
sthlm skrev:Då var det gjort!
3000:- för byte av länkarmen och dom gjorde ingen framhjulsinställning med resultatet sned ratt...

Ursäkta språket men fan vad trött man blir :cry:
Ännu bättre..
Har man bestämt sej för att byta typ av länkarm från gamla sorten till nya så MÅSTE man byta på bägge sidor. Sen är det 4hjulsmätning som gäller.
Nya och gamla armarna har inte samma styrgeometri nämligen. Därför måste det sitta samma typ på bägge sidor.
Och det priset du betalt var väl tyvärr ockrat ordentligt..
Med gamla sorten antar jag att du menar aluminium. Sitter det inte stål på min -96a?
Ska byta till sommarsulor idag så jag får väl kika lite närmare på eländet :???:
Användarvisningsbild
av sthlm
Nu har jag kikat närmare på framvagnen och högersidan är nog bytt för inte så länge sedan.
Likadana delar som sitter på höger/vänster iallafall.
av *pettson*
Du har stål länkarmar på din 96:a ifrån början. så det bör vara samma typ som innan. Men på lite äldre varianter så sitter det smidda aluminiumlänkarmar med löstagbar spindelled. Dom ersätts idag med stållänkarmar. Dessa två typer har inte samma egenskaper så därför måste man byta bägge.
Vad gäller ditt byte av länkarm så finns det inga genvägar tyvärr. OAVSETT varför ratten nu flyttade sej, om det nu beror på att länkarmarna inte är exakt lika, eller om det beror på att en framvagnsjustering gjorts med en för dålig länkarm så måste en 4hjulsjustering göras. Rattläget indikerar att det skett en förändring som måste kontrolleras.
Användarvisningsbild
av sthlm
Tack för svaret *pettson*!

Kikade in under bilen framifrån idag och när jag ligger där och kryper så ser jag att det verkar
var skillnad på vänster och höger iallafall.
Bilen skall in på justering på en annan firma nästa vecka och då skall jag be dom se över arbetet och
försöka få en förklaring varför ratten står snett och att bilen drar vänster.
Användarvisningsbild
av Kompe
Hur gick det då? :wink:
av Solomon
Glöm inte att bilen måste stå utan domkraft när Du drar åt skruvarna

Gamla tråd men nyfiken?
Hur menar du att bilen ska stå utan domkraft?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Bilen ska "stå på hjulen" (dvs med fjäderbenet ihoptryckt till normalt läge) när man drar fast länkarmsbussningarna för att gummibussningarna ska hamna i "viloläget". Drar man fast dem när framhjulen hänger i luften så kommer gummibussningarna att bli tvinnade sen när bilen står på egna hjul. Antagligen går de sönder fortare då..
av Solomon
Okej jag har byt tre gånger på olika bilar o altid lyfta upp jag bilen med domkraft. Dumt va? Det som inte förstår mig är utan ta bort och lyfta bilen hur skruva av spindeln då?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du kan ha bilen på domkraft hela tiden utom just då man drar åt skruvarna som sitter genom länkarmsbussningarna. Har man inte lossat dem så finns inte problemet..
Det svåra är att komma åt skruvarna när man har monterar hjulet.. Själv monterar jag en gammal bromsskiva bakochfram i stället för hjulet och staplar betongplattor mellen golv och skiva innan jag släpper ner bilen så den står på bromsskivan. Det finns folk här som tycker det är en dålig ide :-D Domkraft under länkarmen gör kanske samma jobb, men nej jag gillar inte tanken
IMG_20190830_144537_DxO_300.jpg
IMG_20190830_144537_DxO_300.jpg (23.57 KiB) Visad 476 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Solomon skrev:Gamla tråd men nyfiken?
Hur menar du att bilen ska stå utan domkraft?
Du sätter en pallbock under länkarmen och sänker ner bilen på den, så bilen/länkarmen vilar på pallbocken. Då har du länkarmen i sitt viloläge, och det är då man ska dra åt bultarna.
Du behöver inte försöka dig på några frankensteinlösningar som Erik ovan. Pallbock är både enklare och säkrare.
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]