Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en relativt nyköpt 850 som jag inte får igång. Är inte jättevan på att meka, men har viljan! :)

Hade inte kört den på ca en vecka. I måndags flyttade jag bilen bara 10 meter för att kunna koppla in motorvärmaren (Första kalla dagarna. Men motorvärmarkabeln passade inte). Allt har funkat som den ska. På tisdag morgon startade inte bilen.

Här är en film där jag kollade så kamremmen drog runt:
https://drive.google.com/file/d/1ZJDQAF ... sp=sharing

Jag har:
- Kollat så jag har bensin i tanken
- Laddat batteriet som fungerar
- Kollat tändstift. Fyra av dem var rätt torra och nästan lite sotiga, ett var dränkt i olja som nog kommit uppifrån (det låg lite spillolja under tändstiftskåpan.
- Kollat tändspolar och tändkabel
- Kollat så drivremmen drar runt (se film)
- Upptäckte nu att oljenivån är väldigt låg, väntar på olja att fylla på.

Vad mer bör jag kolla? Kan någon mer ett vältränat mekaröra höra vad som händer när jag försöker starta?

Tack!
Marlboroman skrev:Ta ur stiften - häll i en matsked olja i varje cylinder och prova att starta igen. Och i framtiden: låt den gå en minut minst, gärna två även om du bara ska flytta den korta sträckor för att slippa samma bekymmer igen.
Tack! Ska testa när jag får hem oljan. Vad är det som händer när man inte har igång motorn en stund?
Det som händer är att bensinen spolar bort oljefilmen på cylinderväggarna. Stänger man då av bilen innan denna film hunnit kommit tillbaka så står man där med en kompressionslös motor nästa gång man försöker starta den. Detta anses vara ett normalt slitagefel, kolvringar blir ju inte tätare med åren direkt.

Så ja, se till att alltid låta bilen gå någon minut efter start, oavsett om du bara ska flytta den en meter.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]