Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1339920
Hej!
Bytte bränslefilter idag på en Volvo 850.
Var först "knöligt" att fatta hur gummi hylsan skulle dras från filtret och samtidigt dra / lirka ut slangen.
Kämpade nog på en timme... gick in och tittade på flera Youtube filmer - Den som gav mig mest var denna Volvo Fuel Filter Replacement (850 Turbo) )

När slangen skulle tryckas fast på det nya filtret (Biltema), tyckte jag att avståndet blev långt mellan filter och slang (ca 1cm). På det gamla filtret (Mahle) gick slangen nästan ända mot…. Hur jag än kämpade, fick jag aldrig slangen närmare filtret. Tillslut gav jag upp...

Startade bilen (verkade fungera bra sedan den hade "pumpat" bränsle ett tag.)
Men... under bilen läker det nu bensin "som ett såll" under tryck.
Analyserar och hittar ett litet hål på bensin slangen/röret ca. 1-2cm från bränslefiltret. (mellan bränslefiltret och en luftningsnippel på bränsleslangen - dvs. slangen mellan bränslefiltret och bensintanken.)
Funderar varför det är en sådan typ av fäste / slang

Hur lång kan den slangen vara? (hela vägen mellan filter och bränsletank?)
Måste tanken skruvas ned för att byta denna slang? (eller kommer man åt den andra änden uppifrån - på något vis?)

När jag klämmer på bränsle slangen / röret upplevs det som ett plåtrör med någon typ av plasthölje runt om.

Kan denna slang/rör finnas att köpa ny?
Svår att byta? (vad krävs?)
Skulle det vara möjligt att kapa detta bränslerör och sätta dit vanliga slang klammer?
Vad krävs det av de slangklammer / slangen som ska sättas dit (högt bränsletryck.)

Blev lite "orolig" / brydd när jag hörde att original filer till denna bil skall vara ett plåt filter.
(jag tror att Biltemas bränslefilter är av aluminium.) Man kan tydligen stöta på problem, när filtret ska bytas nästa gång.
Ska jag satsa på ett annat filter?

Vad är bästa lösningen för mig?
#1339958
Har försökt hitta information om en lösning.
Först ringde jag bilbolaget - De svarar att bränsleledningen inte går att få tag på...

Men fick ett reservdelsnummer .: 9186286
Hittade en bränsleledning i USA volvopartswebstore.com(dock kanske lite dyr i min smak $120 + frakt + moms...) Skulle helst hittat detta bränslerör inom Europa ;-) ..

Här finns ytterligare två reservdelsnummer inom parenteser (9142685)(9125213) - Dessa kan vara äldre produkt nummer.
Om jag förstått rätt framkommer det även att denna slang ska passa förutom 850 även C70, S70, V70, V70 XC

Här finns även en lista med många bilar som tydligen också har "samma" bränsleslang.
  • Volvo 850 2.3l 5 cylinder Fuel Injected Turbo 1994, 1995, 1996, 1997
  • Volvo 850 2.3l 5 cylinder Turbo 1995, 1996, 1997
  • Volvo 850 2.5l 5 cylinder Fuel Injected 1993, 1994, 1995, 1996, 1997
  • Volvo 850 2.5l 5 cylinder Turbo 1997
  • Volvo C70 2.3l 5 cylinder Turbo Convertible 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004
  • Volvo C70 2.3l 5 cylinder Turbo Coupe 1998, 1999, 2000, 2001, 2002
  • Volvo C70 2.4l 5 cylinder Convertible 2000
  • Volvo C70 2.4l 5 cylinder Turbo Convertible 2000, 2001, 2002, 2003, 2004
  • Volvo C70 2.4l 5 cylinder Turbo Coupe 2000, 2001
  • Volvo C70 2.5l 5 cylinder Turbo Convertible 1998, 1999
  • Volvo C70 2.5l 5 cylinder Turbo Coupe 1998, 1999
  • Volvo S70 2.3l 5 cylinder Turbo 1998, 1999, 2000
  • Volvo S70 2.4l 5 cylinder 2000
  • Volvo S70 2.4l 5 cylinder Turbo 2000
  • Volvo S70 2.5l 5 cylinder 1999
  • Volvo S70 2.5l 5 cylinder Fuel Injected 1998
  • Volvo S70 2.5l 5 cylinder Turbo 1998, 1999
  • Volvo V70 2.3l 5 cylinder Turbo 1998, 1999, 2000
  • Volvo V70 2.4l 5 cylinder 2000
  • Volvo V70 2.4l 5 cylinder Turbo 2000
  • Volvo V70 2.5l 5 cylinder 1999
  • Volvo V70 2.5l 5 cylinder Fuel Injected 1998
  • Volvo V70 2.5l 5 cylinder Turbo 1998, 1999
  • Volvo V70 XC 2.4l 5 cylinder Turbo 2000
  • Volvo V70 XC 2.5l 5 cylinder Turbo 1999
Konstigt att denna slang inte ska gå att köpa... När jag frågade Bilbolaget sa killen att - "om slangen skulle passa andra modeller skulle dessa haft samma artikelnummer" Jag får en känsla att detta inte stämmer.

I denna länk får jag känslan att det är samma bränsleledning till alla Volvo 5-cyl innan 2002 Fuel lines from tank to engine 5-Cylinder 1999-
_______________________________

Alternativet är att laga den befintliga slangen. (Just nu har jag inga befintliga mått) och hur slangen / röret är uppbyggt.
Något som "stör" är luftningsventilen - Är den ett "måste"?

Först tänkte jag såga lös en av ändarna på det gamla filtret köpa en stump bränsleslang (bör nog vara armerad)
Samt försluta med slang klammer. (bör helst vara rostfria - om det finns) - men det kommer nog inte att fungera....

Det verkar finnas färdiga reparationskit till andra märken Fuel line repair kit - Ford
eller (fel dimension och fel land...) Nylon or Steel Fuel Line Replacement Kit
#1340030
Slangen är samma på samtliga bensin-P80(dvs 850, 855, v70, s70 upp t om -00).

Jag kan dock inte se någon anledning till att du inte skulle kunna byta ut den till vilken duglig slang som helst och skruva fast den med slangklammer. Så jäkla högt tryck är det inte, max typ 3bar.

Tricket med att få bort orginalslangen med hyls-låsningen är att använda sig av en lämplig öppen nyckel, som är större än röret på filtret men mindre än slangen, sätta den mellan filter och slang, och bända utåt.
#1340047
Intressant!
3bar är inte mycket, men det är väl "stötar" utvändiga som invändiga, som kan skapa mer problem?
Tänkte mig dubbla klammer på bränslefiltret, eftersom filtret inte har någon "klump" eller räfflor som slangklämman klämmer fast slangen mot , kanske problem enklare kan uppstå? (slangen trycks från filtret.)
Eller ska man söka en "tajtare" slang? Filter röret tror jag är 8mm - om slangen är 7,5mm kanske den sitter bättre? (kanske blir för svårt att trycka den på röret?)

Alternativet är att försöka använda den gamla kopplingen till filtret och en slangklämma på den - den sitter uppenbart stadigt. (och vad jag kunde se var det inte där det läkte.)
Tänker även försöka kolla hur ventilen - som släpper på trycket, är fäst i slangen - det kanske är ett T-stycke - och då är problemet kanske nästan löst.

Satt just och tittade på vad Biltema hade att erbjuda - En sak jag kanske saknar är ett skarvrör av metall mellan polyamidröret och bränsleslangen

Just nu ingen idé, var eller på vad man ska söka.
#1340269
När skyddsslangen och polyamidröret blev kapat, såg jag att tryckventilen var en T-nippel i metall. Försökte få tag på ett polyamidrör i närheten, med passande dimension (men misslyckades)
När allt var avskalat testade jag med en 6mm bränsleslang mellan den gamla anslutningen och mässingnippeln.
20191002_210401.jpg
De ingående delarna
20191002_210401.jpg (327.22 KiB) Visad 1673 gånger
Det blev "en kamp" att tränga på den dimensionen, så jag uteslöt att täta med Locktite 5923.
Nu har jag bara rostfria slangklammer - för säkerhetsskull..
Resultatet (just nu) ser ut på följande sätt
20191002_220929.jpg
Färdig monterad
20191002_220929.jpg (440.01 KiB) Visad 1673 gånger
Ska testa en längre sträcka i morgon.
Tack för alla tips!
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]