Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kronsteen
Tjena på er alla!

Jag behöver en Volvokombi eftersom familjen plötsligt blivit stor! Jag kan betala max 40 000 - 50 000 SEK och enligt de privatannonser jag har sett kan man ibland få en 9-10 år gammal 855 eller 945 för för den slanten. Vad är skillnaden mellan dessa bilar (t.ex. i lastutrymme, säkerhet, komfort, försäkringskostnad, bränsleförbrukning och andra faktorer av betydelse)? TACK!!

/Andreas
Användarvisningsbild
av v70r/awd
kronsteen skrev:Tjena på er alla!

Jag behöver en Volvokombi eftersom familjen plötsligt blivit stor! Jag kan betala max 40 000 - 50 000 SEK och enligt de privatannonser jag har sett kan man ibland få en 9-10 år gammal 855 eller 945 för för den slanten. Vad är skillnaden mellan dessa bilar (t.ex. i lastutrymme, säkerhet, komfort, försäkringskostnad, bränsleförbrukning och andra faktorer av betydelse)? TACK!!

/Andreas
855 är säkrare bättre komfort snålare bränsleförbrukning går tystare och framhjulsdriven mm..
945 är som en gammel volvo hyfsad säker drar rätt mycke soppa FAST bakhjulsdriven :wink: försäkring beror på om det är en turbo eller sugmotor du ska ha! lika dyr typ i försäkring mellan 855 och 945
Användarvisningsbild
av Nyteknik
kronsteen skrev:Tjena på er alla!

/Andreas
Vad blev det?
av Quaint
Har haft en 745 och nu åker jag 855..
Men som "laståsna" så var jag mer nöjd med 745.
Alltså borde 945 oxo vara det.

Komforten är helt klart bättre i 850 men saknar min 745... :(
Användarvisningsbild
av ketto
Lastutrymmet är väl större i 745/945 än 855/V70??? Har ja fått för mig iaf!
av Quaint
stämmer ganska mycket också..

I 745:an va det bara att kasta in barnvagn och hundbur mm

i 855 får man trixa lite.. både lägre kortare och smalare :(
Användarvisningsbild
av båtsman
Quaint skrev:stämmer ganska mycket också..

Trodde jag också...men ack så fel man har...855 är ca 5 cm mindre på längden :P Jag blev själv chockad...men att 855 skulle dra mycket mindre bensin håller jag inte alls med om min 745 ligger på 0.9 blandad min GLT ligger på 1.25 så allt handlar om hur man kör...ska själv köpa en nyare kombi men det lär bli en 945 för jag tror att dom håller bättre + att dom är billigare/lättare att mecka med själv :wink:
Användarvisningsbild
av ketto
båtsman skrev:
Quaint skrev:stämmer ganska mycket också..

Trodde jag också...men ack så fel man har...855 är ca 5 cm mindre på längden :P Jag blev själv chockad...men att 855 skulle dra mycket mindre bensin håller jag inte alls med om min 745 ligger på 0.9 blandad min GLT ligger på 1.25 så allt handlar om hur man kör...ska själv köpa en nyare kombi men det lär bli en 945 för jag tror att dom håller bättre + att dom är billigare/lättare att mecka med själv :wink:
5 cm :?: :?: De va inte mycke! Bredden däremot är väl mer??
av Quaint
om det nu är 5 cm så är det rätt mycket (tror det är mer) för till en barnvagn är de typ så mycket som fattas. Problemet med 855 är att baksätena lutar med än i 745 (enligt min teori) därför blir det massa tomrum i nedre delen av bagaget...

Nån som vet om jag har rätt ? :lol:

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]