Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stenpa
Hej jag har en silvermetallic v70 och jag har bytt en dörr, trots att det ska vara samma färgkod så ser den nya dörren(beg ej omlackad) gulare ut mot resten av bilen. Nån som har något tips hur man kan få det mera lika ,speciellt rubbing vax annan häxbrygd ?
av MickeM
Silver är hopplöst.
Jag har lackat om lite på sliverfärgade bilar som jag haft själv, och snackat med flera lackerare.
Just silver är tom beroende av vinkeln den sprayas.
Säg att du lackar en dörr sittande i målarställning i bekväm arbetshöjd, och lackar resten av bilsidan med samma spruta och samma färgblandning vid samma tillfälle. (Dörren bytte färg, och fick hellackas. Trodde jag var listig och sparade jobb med maskering, så jag lackade den lös, och övrig bilsida samtidigt med gamla dörren på plats)
Jag fick då en skillnad på framdörren när den sen monterades på bilen bara pga betraktningsvinkeln kontra lackeringsvinkeln.
(Enl lackerarna)
Syntes väl i visst ljus.
Jag har en silvergrön V70 99a har samma sak med alla dörrar. Ska byta skärmar fram med de ska lackas om då de har fel färg då blir det mer färgskillnader. Som sägs ovan omöjligt att få exakt
samma. Det får man leva med om man inte lackar om (hela) kärran och inte ens då behöver det bli samma.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte nog med att silver är väldigt svårt att lacka lika, ålder och förvaring av den lackade delen har ju stor inverkan också. T ex tar man en dörr eller liknande från en bil som stått i garage/skyddad 95% av tiden och sätter den på en bil som stått i solen istället, så kommer det vara rejäla skillnader på nyans, även om färgkoden och färg-typen är identiska.
Har hört att man kan åka till nån som säljer billack o de har nån apparat som läser av den gamla färgen så det ska bli mer lika.
Om det finns nån sådan vet jag ej kan vara skitsnack men värt o kolla. Och hur lika det skulle bli med den gamla färgen vet jag ej
Användarvisningsbild
av Derank
En spektrometer/kamera läser av kulören, vi använder det hos den lokala lackeraren som lackerar våra fordon, blir oftas bra men inte alltid.
av volvo94
Jag har en 850 - 94 mörkblå metallic en väldigt vanlig färg på Volvo på den tiden (kan inte koden utan att gå o titta) men åker jag till lackerarna volvo anlitar så har dom tre färgprover med samma kod till just den färgen.
Har väl att göra med blekning genom åren.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]