Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MVS
Hej.

Bilen, en V70 2,0 -98 med ca 33000 mil, låter fint i motorn då den startas efter kortare stillestånd (ett par dagar), men jag har en bil till och har därför V70in avställd under sommarhalvåret. Vid första starten "för säsongen" är det inga problem att få igång motorn, men den går illa, tickar ett par minuter från i alla fall en ventil och låter allmänt illa.

Finns det något tips på vad man ska göra innan man startar bilen efter ett längre stillestånd? En matsked motorolja/tändstiftshål och köra lite på startmotorn utan stift? Blir kanske inte så bra för katalysatorn när men väl ska starta? Ös på med tips för att skona motorn.
Några månader bara?
Bara att starta.

Tycker du den tickar länge i lyftarna, så "mellanstarta" den under uppehållet då nästa gång..
Låt den då några minuter mitt i sommaren tex.

Så gör jag med snöskotern, så den startar lättare när snön kommer.

Vrida runt med lite olja i cylindrarna och köra startmotorn lite utan stiften för att få upp oljetryck innan uppstart är bra om den stått i åratal. Inte efter månader/ett år. Onödigt.

Kolla nivå på alla vätskor, starta, lyssna och tuta och kör. Bromsa lite extra för att rensa skivorna.
Kanske är jag som är onödigt rädd om motorn. Van från större motorer där man startar oljepumpen en halvtimme innan start även efter stillestånd på bara några timmar.

I år har bilen faktiskt startats en gång i början av sommaren på grund av ommöblering av garageuppfarten, jag var förvisso inte närvarande men den ska inte låtit trevligt när den startades. Min andra bil, en Citroën från slutet 80-talet hörs inget onormalt även om den stått still något år, men den motorn är inte så modern.

Ska testa fylla på i oljepåfyllningen nästa gång den ska startas. Lite olja borde ju kunna passera något lämpligt att smörja på vägen ned till oljetråget tänker jag.
Nej, det hjälper inte. Rinner helt på sidan av allt som rör sig.
Slå bara i olja om det fattas.

Slamrande ventillyftare är faktiskt ofarligt, men låter tråkigt.
Låg oljenivå kan ge slamrande ventilyftare faktiskt.
Se till att det är max.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]