Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hur vet när ett hjullager börjar bli dåligt? har en 850 -95 S2.5. Det är ett frekvent ljud som kommer när man över 70 km/h kanske är däcken som låter så? jag kanske bara inbillar mig att ett hjullager är slut.
av timebandit
När mitt var dåligt så kom ljudet efter 50km/h och i alla hastigheter över. Ett väldigt ljust men högt ljud.
Man hörde det oavsett om man svängde eller inte.
Tröttnade på ljudet och åkte till Bilia och en mindre firma köra bilen å lyssna och dem sa båda att det var hjullagret så jag bytte det och tyst blev det.
Man kan tydligen ev. känna glapp i hjulet också?
av Tusse
Mina egna erfarenheter från dåliga hjullager..är att ljudet brukar låta som ett typ: Malande ljud, speciellt när man svänger.

Har man ett dåligt hjullager, så bör det åtgärdas innan det NYPER. Har själv varit med om att ett bakhjulslager nöp vid en omkörning, det var ingen trevlig upplevelse=/
av *pettson*
aldorgan skrev:hur vet när ett hjullager börjar bli dåligt? har en 850 -95 S2.5. Det är ett frekvent ljud som kommer när man över 70 km/h kanske är däcken som låter så? jag kanske bara inbillar mig att ett hjullager är slut.
Hissa upp.. rulla på hjulet.. känn på fjädern.. vibrerar det? Lagret är kasst.
Kör på olika underlag, olika typer av asfalt.. blir brummet helt olika eller någorlunda lika?
Användarvisningsbild
av erikfromtheisland
För mig lät det inte så mkt vid låga farter men desto mer från ca 50 km/h och uppåt. Ungefär som däckljud i övrigt men betödligt högre, "sjungande" ljud. Åk på Volvo och be dom provköra, min bil körde de runt kvarteret och hörde direkt att det var lagret som var slut.
av Tusse
Ett dåligt hjullager utvecklar mera värme, känn på alla fyra naven och jämför vilket som är riktigt varmt. (hett)

Försök att testköra några km utan att bromsa allt för mkt, annars kan ju värmen komma från bromsskivorna.
På min 850 96:a lät det som att åka på de målade strecken vi vägrenen, ett mullrande som ökar och minskar frekvens med farten.
Köpte ett nytt framhjulslager på Biltema 499:- i.s.för 1400:- som min bilreparatör ville ha för ett original.

Nu är det så tyst och häligt att åka :P

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]