Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av femansväxel
hejsan jag testade kompen i bilen i dag. jag har en volvo 850 glt en 95a. kompen varjerade lite mellan olika kolvar mellan 10 bar och 10 och en halv. vad är normalt för bilen???
av Tusse
femansväxel skrev:hejsan jag testade kompen i bilen i dag. jag har en volvo 850 glt en 95a. kompen varjerade lite mellan olika kolvar mellan 10 bar och 10 och en halv. vad är normalt för bilen???
Ett halv kilos skillnad spelar ingen större roll, det är ju dessutom en gammal motor. Skillnaden kan även bero på att du ej körde exakt lika många kompressionstakter på alla cylindrarna.

Tog du först ur alla tändstiften, samt kopplade ur soppapumpen? du ska även trampa gaspedalen i botten när du kompressionstestar. Samt räkna kompressionstakterna så det blir exakt lika många till varje cylinder.

Kopplar du ej ur soppapumpens relä, så fyller du katalysatorm med bensin. Sedan är det bara en tidsfråga innan den behöver bytas, det keramiska innannätet lossnar. Du hör att det börjar att skramla. det låter ungefär som ett cykelstyre ligger löst inne i katten o skramlar. Efter ytterligare ett tag så bli det stopp i katten, då byggs det upp ett övertryck så det låter som ett ånglok som håller på att explodera.
av femansväxel
ok nu var det ju så att jag inte drog ur soppapumps relät. men jag har bara gjort testet en gång så det borde ju inte göra något tycker jag. Sedan tog jag bara ur ett tändstift i taget och testade kompen i var cylinder om du förstår. hm får nog göra om allt igen då.
av Tusse
femansväxel skrev:ok nu var det ju så att jag inte drog ur soppapumps relät. men jag har bara gjort testet en gång så det borde ju inte göra något tycker jag. Sedan tog jag bara ur ett tändstift i taget och testade kompen i var cylinder om du förstår. hm får nog göra om allt igen då.
Tror ej att du behöver göra om det, du har ju fått en fingervisning om vart åt det lutar. (Ingen fara.)
Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]