Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pidde240
#1324130
Volvo 850 1995

Någon som har en ide om varför jag får felmeddelande 5-1-1 på ECC;n, har provat 3 st olika ECC kontrollpaneler och gjort lika många spjälläges kalibrering och får ej upp några andra felmeddelanden, har testat alla spjällmotorer och dom funkar som dom ska och det enda felmeddelande jag får är 5-1-1 efter spjälläges kalibrering. Kör jag sen med bilen så efter en stund så börjar det låta från spjällen precis som om dom vill utföra spjälläges kalibrering sen så blåser det kallt i dom mittre utblåsen och A/C och REC blinkar

Någon som har råkat ut för detta fel och kan tänkas hjälpa mig
#1324293
Tycker jag har gjort rätt, finns där andra alternativet på kalibreringen än den jag gjort

* Fläkten i manuellt läge. Ca 50% pådrag.
* Recirkulation på.
* Vänster temperaturreglage på max kyla.
* Höger temperaturreglage på max värme.
* Lufttillförselväljaren på punkten mellan ventilation och
defroster.

Det spelar ingen roll hur AC-knappen står.

* Anslut diagnosens testkabel i uttag B1.
* Vrid på tändningen.
* Tryck fyra gånger på diagnosknappen och vänta tills diagnoslampan
lyser med fast sken.
* Tryck 9 gånger på knappen inom fyra sekunder och vänta tills
lampan lyser med fast sken igen. Upprepa detta två gånger till, så
du har matat in koden 9-9-9.

Låt nu spjällen arbeta några minuter, vrid sedan av tändningen.

* Vrid nu vänster och höger teperaturreglage till 22°C.
* Ställ AC-knappen på AUT.
* Nu gör du om samma procedur som ovan med diagnosboxen, dvs först
fyra tryck och sedan koden 9-9-9.
* Nu väntar du ca 10 sekunder tills fläkten startar och vrider sedan
av tändningen.
* Starta bilen och kör en sväng på några minuter med en hastighet
över 30km/h.
* Stanna sedan bilen men lämna tändningen på i minst 2 minuter så att
styrenheten får möjlighet att lagra alla värden.
* Läs ur felkoder igen, som nu skall visa 1-1-1.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1324301
Det ser rätt ut, men då du har felkoden 5-1-1 så har det ju inte slutfört kalibreringen.
Orsaken till detta är det du får titta efter nu, eftersom du bytt panelen och felkoden finns kvar så kan det helt enkelt vara något annat som är fel.
I de fall jag gjort kalibrering så har det ibland krävts att man provat ett par gånger innan det går igenom.
#1324348
Tycker jag har gjort denna kalibrering så många gånger nu så det bör ju fungera, har gjort detta tidigare och då har det alltid funkat

Går det att nollställa ECC på något vis, jobbar ECC och ECU med varandra
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1324368
Pidde240 skrev: mån 01 jul 2019, 17:49 Tycker jag har gjort denna kalibrering så många gånger nu så det bör ju fungera, har gjort detta tidigare och då har det alltid funkat

Går det att nollställa ECC på något vis, jobbar ECC och ECU med varandra
Det går inte att nollställa utöver en kalibrering vad jag känner till.
Det är helt separata system!

Eftersom den inte vill slutföra kalibreringen så finns det ju problem i systemet, t ex ställmotorer som inte fungerar tillfredsställande eller så är det ett spjäll som inte kan öppna/stänga som det är tänkt.
Tyvärr får man ju inte felkoder på spjäll, kablage eller liknande så det blir ju lite problem att felsöka sådant dock!
#1324385
Äntligen så fungerar allt som det ska igen bytte ut REC spjällmotor efter det så fick jag felkod 4-1-7 Kupétempsensor bytte ut den och kollade felkoder och raderade felkoder nu så är det 1-1-1

Tack för din hjälp
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]