Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Notan
Hejsan, har ett för mig konstigt problem med min nyinköpta 850 GLT -92.

Den har börjat att helt öförklarligt och utan förvarning dö mitt under körning, När man sedan lägger av plusspolen på batteriet så går den att få igen ett litet tag och då går den som den ska för att i nästa sekund dö.

Någon som varit med om något liknande?

Verkar inte vara något fel på soppapumpen eller relät vad jag har kunnat konstatera.
av pevalge
Har du kollat fel koder?
av Notan
jo, får ej fram något verkar vara nåt värmerelaterat
av *pettson*
Notan skrev:Hejsan, har ett för mig konstigt problem med min nyinköpta 850 GLT -92.

Den har börjat att helt öförklarligt och utan förvarning dö mitt under körning, När man sedan lägger av plusspolen på batteriet så går den att få igen ett litet tag och då går den som den ska för att i nästa sekund dö.

Verkar inte vara något fel på soppapumpen eller relät vad jag har kunnat konstatera.
lossa kamaxelgivaren när den dör. lägg givaren i frysen en stund. montera tillbaka och prova igen. Går den?.. Det är kamaxelgivaren som gett upp. för att den ska sätta felkod måste det i princip vara avbrott. Felkoder täcker inte t.ex out of range alltså att den ger felsignal vid värme.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
*pettson* skrev:
Notan skrev:Hejsan, har ett för mig konstigt problem med min nyinköpta 850 GLT -92.

lossa kamaxelgivaren när den dör. lägg givaren i frysen en stund. montera tillbaka och prova igen. Går den?.. Det är kamaxelgivaren som gett upp. för att den ska sätta felkod måste det i princip vara avbrott. Felkoder täcker inte t.ex out of range alltså att den ger felsignal vid värme.
Jag har hört av en kompis kusins hunds loppas bror att en trasig kamaxelgivare enbart orsakar startproblem. Dvs man får kranka en bra stund innan den startar, men starta ska den göra. Om det stämmer borde det ju inte orsaka problem under färd.
Rätta mig gärna om ovan är fel *pettson*.
av *pettson*
mrEasywin skrev:
*pettson* skrev:

Jag har hört av en kompis kusins hunds loppas bror att en trasig kamaxelgivare enbart orsakar startproblem. Dvs man får kranka en bra stund innan den startar, men starta ska den göra. Om det stämmer borde det ju inte orsaka problem under färd.
lång samlingslista på en underlig kompiskrets.... jag ska göra ett väldigt kort svar på en mycket längre insprutnings styrsystemsdiskussion..
Det beror på vilket insprutnings system du har.
En SE startar men bråkar länge.. den har FENIX...
EN GLT startar inte utan givaren om du så håller på tills du blir gammal.. den har LH systemet..
En Turbo startar inte heller utan givarn den har Motronic systemet

EN SE går att köra även om den går sönder under färd och som sagt tjurig men går att starta..

En GLT går under färd tills den är out of range eller tills den är stendöd (givaren) då stannar bilen ovillkorligen
En turbo stendör om givaren blir out of range eller om givarn är stendör helt ovillkorligen.

Han kör en GLT 92... Hur ska den bete sej? :?:
Användarvisningsbild
av mrEasywin
*pettson* skrev:
mrEasywin skrev:
*pettson* skrev: lossa kamaxelgivaren när den dör. lägg givaren i frysen en stund. montera tillbaka och prova igen. Går den?.. Det är kamaxelgivaren som gett upp. för att den ska sätta felkod måste det i princip vara avbrott. Felkoder täcker inte t.ex out of range alltså att den ger felsignal vid värme.
lång samlingslista på en underlig kompiskrets.... jag ska göra ett väldigt kort svar på en mycket längre insprutnings styrsystemsdiskussion..
Det beror på vilket insprutnings system du har.
En SE startar men bråkar länge.. den har FENIX...
EN GLT startar inte utan givaren om du så håller på tills du blir gammal.. den har LH systemet..
En Turbo startar inte heller utan givarn den har Motronic systemet

EN SE går att köra även om den går sönder under färd och som sagt tjurig men går att starta..

En GLT går under färd tills den är out of range eller tills den är stendöd (givaren) då stannar bilen ovillkorligen
En turbo stendör om givaren blir out of range eller om givarn är stendör helt ovillkorligen.

Han kör en GLT 92... Hur ska den bete sej? :?:
Mmm, kanske jag skriver "osäker källa" i.s.f att skylla på loppans bror nästa gång :wink: . Hursomhelst så var detta alldeles tillräcklig info för mig.
av Notan
till den som undrar så var det kamaxelgivaren för tändningen som var trasig

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]