Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har sett massa liknande trådar om detta ämne men inga bra svar.
Min Volvo S70-97'a med 144hk 10v motor går ojämnt på tomgång vid kallstart (stänger av sig ibland) och hackar när man ska köra iväg med lite gaspådrag.
Har nyligen rengjort spjällhus, tomgångsmotor mm. Bytt vakuumslangar och hela vevhusventilationen.
När bilen blivit lite varm så går den hur bra som helst.

Någon som vet det magiska knepet?
Ska säga att jag har Vol-FCR och har beställt en 409kkl-sladd så inom 2 veckor så kommer jag kunna kolla av eventuella felkoder.

Mvh
Magnus
Du får inga felkoder ifrån motorn med vol-cr på en 144hk.
Den funkar dock fint för ECC, ABS och SRS.

För motornstyrdonet får du bygga dig en blinkdiod och räkna blinkningar. (Sök Fenix + felkoder)
Du har nämnligen Fenix styrsystem i 120hk och 144hk.

Men lyser inte motorlampan har du nog ingen felkod.
Fenix är vääääldigt simpel, och fattar inte mycket. (Därför är den också väldig stabil.)
144hk bara går, egentligen.

Spjällhuset kan du glömma.
Ditt är bara ett mekaniskt spjäll som öpenar med gasviren. Thats it.
Problemfyllda elektroniska dito som bör rengöras kom 1999-2000.
Du har bara en TPS sensor på sidan, men den är sannolikt inte felet här.

Du har redan bytt fördelarlocket och rotorn?
Absolut sannolikaste felet.
Tack för utförligt svar!
Ok, nä ingen motorlampa lyser så det är ju bra.
Ska bygga mig en blinkdiod :)

Enbart bytt tändstiften så får ge mig på det andra också.
Tycker bara det är skumt att den går bra varm men inte kall, tänkte först något med bränsleblandningen men kan ju säkert ha något med gnistrandet att göra.
Om du ev får/har några motorfelkoder så ska blinkkoderna för 850 funka (finnes här på forumet) för din bil med det har jag nyss fått lära mig här på forumet .
Skulle även byta tändkablarna till några utav bra kvalite. Dyrt men de håller ju länge. Har samma motor i min tidig 1999 V70.
MickeM skrev:Men lyser inte motorlampan har du nog ingen felkod.
Näe, dessvärre stämmer inte det. Misständningar(som troligen är fallet här) tänder sällan någon motorlampa, men gott om felkoder finns det ändå.
Det är faktiskt inte mycket som tänder motorlampan öht. När den väl tänds brukar det vara något stort fel så motorn går i limp-home. Lite misständningar här och där bryr den sig inte om :bored:
MickeM skrev: Du har redan bytt fördelarlocket och rotorn?
Absolut sannolikaste felet.
Håller dock med detta.
Hej!

Har byggt mig en blinkdiod nu så ska testa imorgon, även ordnat vol-fcr med kkl409 kabel så jag kan läsa eventuella andra koder.
Har faktiskt bytt tempgivaren vid termostaten nyligen (glömde nämna det) men det vart i gen skillnad.
Återkommer om jag hittar lösningen.
Tack alla
Ah ok! Ja det besvarar mina funderingar om vart luftmassemätaren sitter hehe, har letat.
Jag läste ut felkoderna idag via en blinkdiod och till min förvåning så var det inga, blinkade 1 1 1.
Antar att om tempgivaren var trasig så skulle jag sett det meddelandet?

Mvh

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]