Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1298845
Jag fick idag reda av tekniker på Bilia att batteriet inte laddas vid körning utan bara vid inbromsning. Är detta allmän kunskap då jag undrade att efter 70 mils körning fick en varning om låg batterispänning. Detta har inte kommunicerats till någon vad jag vet. Teknikerns svar var att för att minskad bränsleförbrukning har Volvo kopplat bort funktionen att batteriet laddas upp vid körning
Vet någon hur mycket man måste bromsa för att ladda upp batteriet?
Och hur i h-vete lyckas man i glesbygd ladda sina Volvobatterier
#1298847
Låter mycket märkligt, men det är ju mycket som inte är som det var förr.
Men jag skulle kunna tänka mig att det är så men med lite mer styrd laddning. Alltså bortkopplat när det är överskott på energi. Och så har det ju på sätt och vis varit hela tiden. Regulatorn stänger av när batteriet är fullt. Men så fort man förbrukar något måste det ju fyllas på igen. Och det oavsett om man bromsar eller inte.
#1298934
Eftersom denna tråd ligger i 85x70-sektionen utan vidare information så...

Nej, det stämmer inte. Batteriet laddas så fort motorn är igång och fortsätter ladda tills du stänger av motorn. Under optimala förhållanden är det generatorn - inte batteriet - som driver hela bilens el under färd. Överskottet går till att ladda batteriet. Batteriet finns bara där som "reserv" och start så att säga(riktigt så enkelt är det såklart inte). I teorin kan du köra bilen utan batteri.
#1298947
Nej, det kan inte stämma. Har man bränslevärmare skall man ju, som tumregel, köra lika lång tid som värmaren varit igång för att återladda batteriet.
#1298962
Nyare Volvo laddar kan styra när batteriet laddas. Batteristatus kontrolleras kontinuerligt. Om batteriet bara behöver lite laddning laddas det när du bromsar eller motorbromsar. Då sparas en liten, knappt mätbar, mängd bränsle...

Behöver batteriet laddas så laddas det vid vanlig körning. Ett varningsmeddelande om låg laddning efter 70 mils kontinuerlig körning tyder antingen på dåligt batteri eller felaktigt meddelande.

Jag skulle vilja hävda att teknikern som påstår att batteriet bara kan laddas vid bromsning inte vet vad hon/han pratar om.
#1299017
Det uttalandet stämmer ENDAST på en ren elbil som drivs av elmotor pch batteri.

Då tjänar elmotorn som generator när man bromsar eller motorbromsar.

Med förbränningsmotor laddar det kontinuerligt, eller på betydligt nyare modeller än denna forumdel behandlar så laddar det "vid behov".

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]