Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falconbeer
min dotter har köpt en 855 t5 -94'a och jag märkte att farthållaren inte funka, nån som känner till några vanliga fel innan man börjar leta?? jag själv slutade meka på volvoverkstad då 850 kom så jag kan inte ett skit om dessa bilar:( har iofs en 855 själv, men har ingen koll på grejerna till farthållarn, så var ska ja börja leta? går det fixa utan programering tex? är ju skit med dagens bilar på det viset:(
ha en bra kväll/natt för övrigt:) jag tar en öl och låter problemen komma sedan;)
av *pettson*
Falconbeer skrev:min dotter har köpt en 855 t5 -94'a och jag märkte att farthållaren inte funka, nån som känner till några vanliga fel innan man börjar leta?? jag själv slutade meka på volvoverkstad då 850 kom så jag kan inte ett skit om dessa bilar:( har iofs en 855 själv, men har ingen koll på grejerna till farthållarn, så var ska ja börja leta? går det fixa utan programering tex? är ju skit med dagens bilar på det viset:(
ha en bra kväll/natt för övrigt:) jag tar en öl och låter problemen komma sedan;)
Tja alla volvos med farthållare har väl haft pedalsensorer..
så och även 850.. Det är väldigt vanligt med både feljusterade (självjusterande) och med trasiga sådana.
Användarvisningsbild
av Maxwell
Japp, ta o kolla vid pedalerna på sensorerna där samt alla slanganslutningar där. Systemet bygger ju på vakum så läcker någon
slang där eller någon annan stans på forthållarens komponenter så funkar den inte/släpper after ett tag etc. Gummi har ju en
förmåga att torka/spricka efter några år så kolla över alla anslutningar/kontakter så kanske den funkar sedan.

//Maxwell
av Falconbeer
visade sig att bägge 2 givarna till farthållaren låg vid sidan om? vaför vetifan men satte detta på plats sen funka allt som det skulle:)
visst vet jag att detta är givare å inte sensorer på nåt sätt;) men vi kan kalla samma sak olika namn:) det är bara en brytare som sitter där såsätt:) (har monterat 100tal farthållare på 740/940 så jag har fullt av spakar kvar) inte samma sak jag vet, men samma skit vid pedaler iaf:)
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]