Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på,
jag tänkte byta mitt övre motorfäst, går det att göra själv utan att dö av irritation :evil: ?

Sitter bussningen fast så att man måste använda press för att få bort den :?:

Såg in Haynes att muttrarna ska dras med moment :roll:

/ Mats
Användarvisningsbild
av ketto
gamla bussningen kan du såga av,då blir de lättare att ta av den!! Värre är de när du ska dit me den nya! Enklaste sättet ja kommer på nu är att använda en gängstång som du trär igenom bussningen, 2 st plattor på vardera sida,de ska fungera som en tving om du förstår va ja menar! Smörj in nya bussningen me nåt slags glidmedel :D :D så går de lättare,ja min dumma idiot gjorde inte de varav de gick skittrögt!
Men nån slags tvingfunktion får du göra! Lycka till!
av Burken
det är ganska pilligt... men sättet som ketto säger funkar.. så gjorde jag.. volvo tar inte mkt för att trycka i bussningen... kan spara en hel del svordommar :D
av kehe04
Fungerade utan problem i ett skruvstycke ......

och naturligtvis sågar man ur det gamla.
Användarvisningsbild
av ketto
ja bara man har ideér så funkar de!
Användarvisningsbild
av zaphod_bee
Tjena grabbar och tack för alla synpunkterna.

Jag ska skrida till verket på fredag, så ni får önska mig lycka till....

Kanske en dum fråga men får man plocka bort mycket runt omkring för att komma åt den nedre muttern?
Det så ut som om det skulle underlätta om jag tog bort luftburken och lite annat som var ivägen.

Jag ska skicka en bild på min lilla uppfinning som jag ska trycka i bussningen med, på fredag får jag se om den fungerar.

Mvh / Mats
Användarvisningsbild
av ketto
ta bort de som är nödvändigt,så du kommer åt muttrarna!
Användarvisningsbild
av zaphod_bee
ÄNTLIGEN.

Nu är jag klar med bytet, det gick hur smärtfritt som helst.
Dock började min Lamda-lampa att lysa.
Av med Pluspolen i ca 30 min (efter en fika) sen var det bara att köra.

Jag fick bygga en liten press för att trycka i bussningen. Den blev kanonbra och hur billig som helst.

1st Gängstång M12 (biltema) 9.90
3st Muttrar M12
2st Brickor ca 40mm 15
2st Hockeypuckar. :shock: (39 för 3st)

I hockeypuckarna borrade jag hål i, samt karvade upp ca halva puckens tjocklek till samma storlek som det är på den utstickade delarn på bussningen(22mm)

Då inser ni själv vilken press det blev. Är det någon som vill ha en bild hör av er, så skickar jag en till er.

/Mats
Användarvisningsbild
av ketto
lägg ut bilden här vetja! så alla ser!

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]