Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahan27
Har köpt en V70 TDI -00

Allt funkar fint med klimatorn när du kör "har farten uppe" men kommer du till rödljus och måste stanna så stannar kompressorn, då måste man slå av den å köra en liten bit tills du har "farten uppe" igen sen kan du starta den igen å sen funkar den tills nästa gång du står !

Nån som har bra gissningar eller tips ??

Lite gas ??

:?:
av Ace
Är du helt säker på att problemet inte uppkommer även under körning? Skulle i så fall gissa på kopplingen till kompressorn. Efter att ha kört en stund lägger kylan av, fläkten går som vanligt. Om man stänger av ECC:n och väntar en stund kan man starta kompressorn igen.

Åtgärden är shimsning av kompressor-kopplingen, alternativt byte av kompressor.
Användarvisningsbild
av RacingGreven
Har du kollat om kondensorfläkten startar vid rödljus o.d ?Låter nästan som värmeproblem.
av el-anders
Jag tror också på shimsning. Värmen stiger kraftigt i motorrummet, när du står still.
Styrkan i magnetismen i kopplingen minskar med ökande värme. Eftersom Kompressorn styrs (om du har ECC) till och från med jämna intervall, så slår kompressorn från när du står vid rödljus och sedan när den ska slå till igen så är magneten för varm för att orka dra (för långt avtånd mellan delarna.
Med mindre avstånd (efter justering) så orkar även en varm (svag) magnet.
av Mahan27
Okej...

Har nu haft bilen inne på felsökning på bilbolaget i sundsvall..... :/

Fel 1. 360g gram R134a ska vara c:a 700gram
Fel 2. Kompressorn/magnetkopplingen K A S S (H)

Systemet i övrigt var helt tät och felfritt.

Dom skulle ha 5900:- för ENDAST pumpen 9000:- komplett med jobb osv..

Asså jag har jobbat med Scania för ett par år sen och skruvat lite ac, men aldrig har vi shimsat en magnetkoppling, iofs så jobbar dom kopplingarna på ett lägre varvtal mot en pb, så dom slits väl inte på samma sätt.

Men till min fråga kan man shimsa kopplingen utan att avlägsna pumpen från bilen/tömma gasen.

hur shimsar ni dom ?

Tacksam för svar ! (D)
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Hej
Jag fick min shimsad här i Ronneby och det tog 45 min och 750:- med kvitto :shock:
Behöver inte tömma systemet på gas.
Han lossade på bulten till kompresson så att han kunde vinkla ut den.

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]