Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av leffeson
hej var och testade acn då tog han soppkvasten nere vid pumpen och gjorde nått då hoppade den igång någon som vet hur han gjorde
av MickeM
Troligen petade personen på magnetkopplingen.
Då slog den till.
Två möjliga scenarios:
AC inte använd på länge (kanske nyfylld efter åratal av stillestånd) och det var rost som hindrade den.

Eller:
Om AC strular är det för stort spel i magnetkopplingen. Då stannar den igen, bara den blir varm. Då kan den hoppa igång (tillfälligt) av att petas in lite.
Man shimsar om kopplingen i sådana fall.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja förmodligen är spelet för stort i magnetkopplingen. Det går att ta isär och ta bort shims så spelet blir inom tolerans.
Det finns nog guider eller videos på Youtube.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev: tor 26 jul 2018, 23:17 Går även att använda buntband, brödclips eller metallbitar som "bonn-lagning" istället för riktig schimsning för att få ner spelet.
Vilket förövrigt är en alldeles utmärkt lösning med tanke på hur trångt det är att demontera kopplingen med kompressorn på plats. Jag har justerat kopplingen på min, men det är inget jag rekommenderar någon att göra på plats, det är gamla bilar det handlar om, i mitt fall slutade det med att jag fick bända loss skiten med kofot och ta en annan koppling från en lös kompressor jag hade liggande på hyllan. Den lossnade helt enkelt inte utan istället kröktes hela kopplingen när jag försökte pressa ut den.
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]