Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoz
Hej!

Har försökt få igång ac:n på min v70 nu i värmen. Det finns gas i systemet, men när jag byglar kontakten uppe till höger i motorrummet så startar inte kompressorn.
Om jag öppnar och "aktiverar" reläet i säkringsboxen så startar kompressorn och ac:n kyler riktigt bra!

Har provat med 3 olika relä, men det gör ingen skillnad! Allt verkar ju fungera, men ac:n startar inte?
Inga blinkningar i ecc-panelen heller, och trycket i systemet ligger där det ska.
Nån som har en aning om vad som kan vara fel?

Oerhört tacksam för svar!
av volvoz
Har nu tittat på innertempgivaren också. Fläkten snurrar, men är lite dammig, vet inte om det spelar någon roll?
Har även problem med att spänningen verkar "dippa" i hela bilen typ var tionde sekund typ, kan det påverka?
av volvoz
Då borde väl inte kompressorn starta när jag aktiverar reläet? Har provat trycka till remhjulet för att se om det hjälper, men nej. 🤔
av c7098
Bra fråga, vet faktiskt inte, men kan det vara så att den ström som går genom reläet inte är stark nog att aktivera kompressorn, pga för stort glapp? Glappet ska vara ungefär 0,3 mm, det verkar ju som den inte får tillräckligt med ström för att orka aktivera.
av nissesvolvo
Det är när kompressorn gått en stund som det visar sig att spelet är för stort. Mät med bladmått eller ta en bild å lägg upp här så blir det lättare att avgöra om det är för stort glapp eller ej.
:)
av volvoz
Ska mäta och ta en bild imorgon. Men den startar ju inte alls utan att jag trycker till reläet? Inte när jag byglar kontakten vid torpedväggen heller.
🤔
av Gelis
Att den inte startar när du byglar tryckvakten beror nog på att reläet inte dragit. Får reläet styrspänning? Är det den som saknas, så förklarar det varför det fungerar när du tvingar det manuellt.

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]