- sön 06 maj 2018, 22:44
#1248415
Jag kan dessvärre inte säga så mycket om 850. Jag har en V70 -08. Där sitter yttertempgivarna i backspeglarna!
Rent teoretiskt borde inte yttertemperaturen påverka bränsleförbrukning mer än i initialskedet (start och uppvärmning) Motorn jobbar ju sig själv varm till arbetstemperatur som termostaten har "bestämt". Så oberoende av väder och vind borde ju motorn alltid hålla en arbetstemperatur mellan 90 och 100°C. Och styrdatorn i sin tur anpassar bränsleåtgången efter det.
Och som sagt, 850 är lite okänd för mig. Jag hade tidigare en 245 -92. Dom har två tempgivare. En för motorstyrningen och en för instrumentpanelen. Den för instrumentpanelen har ingen som helst inverkan på motorstyrningen. Eftersom 850 och 245 är lite mer jämnåriga kanske dom har en snarlik utrustning. Hur det ser ut med tempgivare i dagens bilar vet jag inte.
Rent teoretiskt borde inte yttertemperaturen påverka bränsleförbrukning mer än i initialskedet (start och uppvärmning) Motorn jobbar ju sig själv varm till arbetstemperatur som termostaten har "bestämt". Så oberoende av väder och vind borde ju motorn alltid hålla en arbetstemperatur mellan 90 och 100°C. Och styrdatorn i sin tur anpassar bränsleåtgången efter det.
Och som sagt, 850 är lite okänd för mig. Jag hade tidigare en 245 -92. Dom har två tempgivare. En för motorstyrningen och en för instrumentpanelen. Den för instrumentpanelen har ingen som helst inverkan på motorstyrningen. Eftersom 850 och 245 är lite mer jämnåriga kanske dom har en snarlik utrustning. Hur det ser ut med tempgivare i dagens bilar vet jag inte.