Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen startar inte. Batteriet är OK och startmotorn snurrar men den tänder inte. Bensin finns. Jag börjar misstänka att det är bränslepumpen då jag efter ett par startförsök plockade upp ett av tändstiften och det inte alls såg blött ut. Då jag vrider om nyckeln hör jag tydligt att det klickar till där bak. Säkringen till pumpen är också kollad.

Då jag öppnar luckan till bränslepumpen bak i skuffen (bilen är en kombi) blir jag ändå lite osäker. Det finns tre stycken kontaktstycken varav det mittersta har två trådar och som verkar gå direkt till pumpen. Då jag kopplar in multimetern och vrider om tändningen går spänningen i kontakten upp till 12V och sen direkt ner till 0V. Trots att jag kontakten lös hör jag att det klickar till där bak då jag vrider om tändningen. Hur kan det göra det? Är det fel kontakt jag mäter på eller vad är det som klickar?

Sen prövade jag att Ohm-mäta mot pumpen men där är det avbrott. Jag ser ingen resistans alls. Om pumpmotorn är OK (och jag mäter på rätt kabel såklart) borde det väl finns nån resistans, om pumpen är OK? Eller finns det flera pumpar?

Se bild nedan på kontaktstycket jag mäter på.

Bränslepump

Att bilen haft svårt att starta har väl hänt typ 1 gång per år och då har jag tvingat igång den genom att våldköra startmotorn tills den slutligen startat på typ 1 cylinder i taget. Sen har den gått som vanligt i upp till ett år. Av en kompis med liknande problem, också med en 850 -97, fick jag höra att det eventuellt kan ha att göra med de hydrauliska ventiltryckarna/lyftarna och jag trodde givetvis att det var samma sak denna gång. Men nu har jag testat typ 10 gånger under ett par dagar och försökt tvinga igång den men det fungerar inte alls. Därför funderar jag på om det är nåt skumt tex med bränslepumpen eller möjligtvis nåt annat.

Nån som har förslag på felsökning?
Har varit ute en sväng till i bilen i eftermiddag och vet nu att det där klickande som jag inte förstod var det kom ifrån, det kom från CD-växlaren... Med den bortkopplad är det helt tyst.

Hur som helt testade jag att lägga på 12VDC direkt in i kontakten på pumpen men inte ett ljud hördes. Först körde jag med en liten 12V-trafo men testade sen även med ett bilbatteri. Inte ett ljud, och då måste det väl ändå vara pumpen som är kass?

Då jag resistansmätte (igen) så ser jag att den är runt 900 Ohm. I en annan tråd (minns inte vilken) var det nån som sa att resistansen skulle ligga på typ 1 Ohm om pumpen är frisk. Nån som kan bekräfta det?

Ja, ja. Nu beställer jag i alla fall en ny pump från Skruvat.se och byter. Tråkigt nog tankade jag fullt nån dag innan problemen startade (och nej, jag tankade inte diesel!) och som jag fattat det är det bra om det är lite soppa i tanken då man byter pump. Men vad kan jag göra åt det? Jag får väl söla och torka.

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]