Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tojotojo
Hej!

Jag har en Volvo S70 från 1997 med regnr:HUZ 659 där centrallåset har börjat krångla sedan slutet på Januari.
Jag brukar alltid nyckel eftersom fjärrkontrollen inte funkar ibland. Här är alla symtom som jag visas sig.
1. Ibland när jag öppnar med nyckeln fungerar allt d.v.s. alla dörrarna öppnar sig.
2. Men ibland när jag öppnar med nyckel öppnar sig bara förardörren de andra dörrarna förblir låsta.
3. När jag låser med nyckeln fungerar allt ibland och alla dörrarna låses.
4. Men ibland när jag låser med nyckeln låser sig bara förardörren de andra förblir öppna.
5.När jag kör ibland så tänds lampan på instrumentpanel att backluckan är öppen.
6.Om jag vill kunna öppna alla dörrarna när bara förardörren öppnar sig måste jag gå in i bilen start den och klicka flera gånger på knappen vid förardörren som benämns "lås för dörrarna".
7. Detsamma gäller om jag vill kunna låsa alla dörrarna.

Detta problem är ofta förekommande kanske varannan gång när jag ska låsa.

Är det någon som vet hur det egentligen fungerar. Från början är alla dörrar stängda men inget är låst och ej heller bakluckan. Vilka komponenter är det som styr det hela när jag vrider på nyckel för att låsa och bara förardörren låses inget annat låses. Då inga andra dörrar och ej heller bakluckan låses utan bara förardörren så utgår jag ifrån att felet inte kan ligga i passagerardörren eller bakdörrarna.
Är det någon som som kan ge mig några tips.

Kan man dra den slutsatsen att det är centrallåsenheten där centrallåsmotorn sitter i som börjar ge upp.
En fråga här till den som vet för det är väl denna som skickar ut styrsignal till de andra dörrarna inkl. bakluckan.

Jag har tittat på kretsschema i Haynes verkstadshandbok sidan 12.43
Jag undrar om det är centrallåsets styrenhet som har styrsignal till alla de andra 3 dörrarna inkl. bakluckan eller är inte.
Håller med någon slags felsökning genom att titta på kretsschema. Skulle vilje veta om jag kan utesluta något.
Skulle verkligen vilja ha lite hjälp om det är någon som vet något.

Hur ska jag kunna felsöka och hitta orsaken till detta problem?

Med Vänlig Hälsning
Tony Johansson
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]