Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag och farsan är på jakt efter förstabilen och jag har starkt snöat in på 850.Jag tror och hoppas att jag har hittat drömbilen en röd 855:a från 97. Vi var hosbilhandlaren idag för att titta och provköra bilen. Jag startade upp den och lät den stå på tomgång under tilden jag gick runt och kollade och klämde och kände. Den gick på tomgång skitfint och jämt i ca 10 minuter sedan började den bluddra och när man gasade mer så dog den. Tillsut gick den inte att starta. Vad kan felet vara detta är verkligen min drömbil. Försäljaren hävdade att det var bränslestopp trots att mätaren stog på ca 15 liter. Kan det kommit vatten i tanken eller kan något frusit då det var ca -12 grader. Vad kan det vara för fel? och grå det att göra något åt, han sa att han skulle tanka och kolla på den tills på söndag men tar gärna emot era tips. Bilen har inte varit igång sedan i Oktober är också viktigt att tillägga då den besiktigades utan anmärkningar. Tack för er hjälp :-DD
SRT skrev:Om bilen krånglar redan under första provkörningen är rådet att se sig om efter en annan bil.
^ är nog det bästa råd du kan få.
Finns hundratals andra 850is att välja bland som inte har motorproblem.

Vad felet är på denna bil är omöjligt att svara på utan mer ingående information. När den dessutom inte blivit startad sedan oktober så växer listan med tänkbara fel ännumer. Kan vara en skitsak, men kan likväl vara något betydligt allvarligare som kan kosta 2-3 gånger mer att laga än vad en fungerande 850 gör.
Jag håller med övriga.

Finns ju 13 st850's på dussinet.

Annat råd:
Köp inte så gammal bil hos bilhandlare.
Då är den överprisad (firman ska göra vinst) och du har inte ett smack "garanti" om nått händer på bilar under 20,000kr i regel..
Knappt då.

En 850 i trafik i normalskick skall kosta 10,000kr eller mindre.
Betydligt över det, ska dom vara nått aldeles extra.....

En bilfirma har alltid bilarna avställda också.
Det betyder att den ALLTID ska skattas, och det direkt efter köpet.
Hur mycket, beror på skatteperioden, men detta upplyser dom inte om så väl.

Köp en 850 som går prima, så nybesiktad som möjligt, och är i trafik.
Kombi eller inte är det dina behov som bestämmer. Samma bil annars, men kombin är dyrare.
Dock också mer lättsåld....

Skatt och däck är dyrt, så snöa inte in på bara köpeskillingen.
Se helheten.

Sänkt, stylad, stora fälgar, värstingstereo osv vill många ha extra betalt för, med det är egentligen NEGATIVT, om det inte är något du särsklit söker, eller skulle extrautrusta med själv om du köpte den.
Undvik annars.
Bilägare tenderar då att ha lagt pengarna på sådant, och mindre på behövligt underhåll.
Och en bil blir heller inte 5000kr dyrare för att den är nyvaxad, eller "alltid handtvättad" som vissa tror.
Inte så gamla bilar.
Då är nya dyra delar viktigare, tex.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]