Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dr33d
Hej alla!
Har fått rådet att byta min LMM efter att provat att byta en massa annat på bilen.
Efter mycket sökande på nätet, tittande i motorrummet, konstaterar jag att det inte finns någon på min Volvo modell utan en MAP-sensor istället. Jag vet ungefär hur den ser ut men hittar den inte.
Alla bilder jag hittar är antingen på turbo modeller för den sitter vid kylaren eller från 850 eller....SAAB.

Grundproblemet är bil som inte startar när den är varm.
Volvo v70 -99Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av MickeM
Det ser onekligen ut som om du har en tidig 1999 144hk.
Då med Fenix styrsystem för insprutningen.
För att få felkoder utlästa, krävs blinkdiod.
Alla handhållna scanners funkar inte.

Då har du heller ingen LMM, utan det som sitter vid luftburken är en lufttempreraturgivare.

MAP sensorn sitter ovanpå kylaren med en tunn vakuumslang till sig.
Den har du på allla sugmotorer fram till 2008.

Svårstartad varm, brukar vara vevaxelgivare, kamaxelgivare, eller LMM men det har du ju ingen.

Jag rekomenderar att få felkoder kollade.
av Dr33d
MickeM skrev:Det ser onekligen ut som om du har en tidig 1999 144hk.

Då har du heller ingen LMM, utan det som sitter vid luftburken är en lufttempreraturgivare.

Svårstartad varm, brukar vara vevaxelgivare, kamaxelgivare, eller LMM men det har du ju ingen.

Hej
Tack för ditt svar.
Så man får inte samma problem med varm motor på en MAP-sensor som med en LMM?

av Dr33d
Dr33d skrev:
MickeM skrev:Det ser onekligen ut som om du har en tidig 1999 144hk.

Hej
Tack för ditt svar.
Så man får inte samma problem med varm motor på en MAP-sensor som med en LMM?

Bild lite längre ifrån.Bild

av Dr33d
Uppdatering
Ska nu efter julhelgen börja ta tag i bilen. Ska börja göra som MickeM och andra mekaniker säger och byta kamaxelgivaren.
Några tips var den sitter och vad behöver låssas för att komma åt? skiljer tydligen mellan modeller.
Är det ok att köpa en begagnad från typ bildelsdatabasen med lågt miltal?

Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag skulle inte misstänka kamaxelgivaren i första skedet, den brukar normalt sett ha ett on/off beteende, dvs antingen fungerar den eller så inte. (Det finns två olika modeller av givare men båda passar och fungerar på alla vitmotorer oavsett antal cylindrar).
Vill minnas att de "små" motorerna både kan starta och gå även med en defekt kamaxelgivare vilket inte t ex en GLT gör, den går tills man stannat motorn sen är den stendöd!

Eventuellt skulle en vevaxelgivare kunna ställa till det pga värmen som blir, men tror inte mycket på det heller i detta skedet.

En defekt motortemperaturgivare skulle kunna lura systemet att motorn fortfarande är kall och då ger extra bränsle vid start även då motorn är varm. Detta gör ju att den får en alldeles för fet blandning och kan på så vis bli svårstartad, men din startar inte alls varm eller?

Bränslereläerna är ju kända för att ge god start kalla men att det strular när det blir varmt, men dessa kan ju ge upp när som helst och även vid körning, är det endast vid varmstart som felet uppkommer? Har bilen stannat för dig någon gång?

Men se till att få läst ut felkoder allra först, finns liksom ingen mening med att byta en massa delar på måfå!
Man bygger enkelt en blinkkodsläsare själv, finns en hel del information på forumet om man söker.
av Dr33d
Hilmer skrev:Jag skulle inte misstänka kamaxelgivaren i första skedet, den brukar normalt sett ha ett on/off beteende, dvs antingen fungerar den eller så inte. (Det finns två olika modeller av givare men båda passar och fungerar på alla vitmotorer oavsett antal cylindrar).
Vill minnas att de "små" motorerna både kan starta och gå även med en defekt kamaxelgivare vilket inte t ex en GLT gör, den går tills man stannat motorn sen är den stendöd!

Eventuellt skulle en vevaxelgivare kunna ställa till det pga värmen som blir, men tror inte mycket på det heller i detta skedet.

En defekt motortemperaturgivare skulle kunna lura systemet att motorn fortfarande är kall och då ger extra bränsle vid start även då motorn är varm. Detta gör ju att den får en alldeles för fet blandning och kan på så vis bli svårstartad, men din startar inte alls varm eller?

Bränslereläerna är ju kända för att ge god start kalla men att det strular när det blir varmt, men dessa kan ju ge upp när som helst och även vid körning, är det endast vid varmstart som felet uppkommer? Har bilen stannat för dig någon gång?

Men se till att få läst ut felkoder allra först, finns liksom ingen mening med att byta en massa delar på måfå!
Man bygger enkelt en blinkkodsläsare själv, finns en hel del information på forumet om man söker.
Tack för svaren
Vi hade fler fel förut, kunde stanna vid gång bla, gå ojämnt, bludra vid gaspådrag.
Det som är kvar är att den inte startar när man varmkört den. MEN nu när är kallt ute har jag inte lyckats repetera felet.

av MickeM
Jag har erfarenhet av kamaxelgivare med de symptomen TS beskriver, precis som jag skrev.
Dock ingen 144hk faktiskt, men känns långt ifrån omöjligt.

Skoda Octavia -03, Volvo V70-01, och en Kia Sportage 00, handlade det om då.
Väldigt lika symptom som TS. Varm: Stendöd, nytt försök, stendöd, kanske 8e - 10e försöket startar fint.
Ibland inte förrän den kallnat.

Om signal från kamaxelgivare uteblir startas inte bensinpumpen. Den borde då alltså stanna under färd också
Om man krockat, och motorn stannat, men tändningen ännu är på, ska inte bränslepumpen pumpa bränsle längre, och göda en ev eld.
Krocksäkerhet alltså.

Input till detta tas just ifrån kamaxelgivaren, har jag fått lära mig en gång, men visst kan det skilja modeller emellan......

Förresten:
Kan vara bränslepumpsreläet också.
Har sådana erfarenheter också, fast då något äldre, som 940's.
av Dr33d
MickeM skrev:Jag har erfarenhet av kamaxelgivare med de symptomen TS beskriver, precis som jag skrev.
Dock ingen 144hk faktiskt, men känns långt ifrån omöjligt.

Skoda Octavia -03, Volvo V70-01, och en Kia Sportage 00, handlade det om då.
Väldigt lika symptom som TS. Varm: Stendöd, nytt försök, stendöd, kanske 8e - 10e försöket startar fint.
Ibland inte förrän den kallnat.

Om signal från kamaxelgivare uteblir startas inte bensinpumpen. Den borde då alltså stanna under färd också
Om man krockat, och motorn stannat, men tändningen ännu är på, ska inte bränslepumpen pumpa bränsle längre, och göda en ev eld.
Krocksäkerhet alltså.

Input till detta tas just ifrån kamaxelgivaren, har jag fått lära mig en gång, men visst kan det skilja modeller emellan......

Förresten:
Kan vara bränslepumpsreläet också.
Har sådana erfarenheter också, fast då något äldre, som 940's.
Tack
Ja det reläet sägs vara så vanligt att det går sönder att det rekommenderades att man skulle ha med jumperkablar för att överbrygga om det skulle gå sönder när man är ute och åker (på volvo)Bild

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Fenix-systemet(94-98 140hk, 10V) kan både gå och starta utan kamaxelgivare.
Motronic4.4(96+ GLT, turbo) kan i vissa fall fortsätta gå om den går sönder under färd, men händer att dom bara tvärdör.
M4.4 är omöjliga att starta med kass kamaxelgivare.
ME7/denso (99-00) vet jag faktiskt inte hur dom beter sig, men troligtvis snarlikt M4.4.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]