Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Lyssnar man efter och räknar ut antalet tick per minut så blir det grovt räknat cirka 400, Men motorn går på tomgång, cirka 800–1000 rpm. Då lutar det åt att det är något som har med ventilmekanismen att göra. (Det är alltså ett tick per varv på kamaxlarna här.) Har det med vevrörelsen att göra brukar det bli ett snabbare tickande. Men inte alltid.
Användarvisningsbild
av LeifA
Min S70 låter också knackande på tomgång och trycker jag ner kopplingen så tystnar det och även om jag försöker trycka i en växel stillastående på tomgång så tystnar det också,svänghjul?
Användarvisningsbild
av LeifA
Marlboroman skrev:Tystnar knackandet om man bara trycker lite på kopplingspedalen så kan det vara urtrampningslagret.
Det tystnar, men även om man försöker att lägga i en växel utan koppla ur.
av MickeM
LeifA skrev:
Marlboroman skrev:Tystnar knackandet om man bara trycker lite på kopplingspedalen så kan det vara urtrampningslagret.
Det tystnar, men även om man försöker att lägga i en växel utan koppla ur.
Det han menar är:
Tystnar det bara du lägger foten på kopplingen, utan att koppla ut så lådan stannar?

Om ja, är det urtrampningslager eller ev svänghjul.
Svänghjulet stabiliseras då, eller lagret belastas olika.

Om nej, kopplingen måste frikoppla, är det lådan och det harmlösa ljudet.

Att det tystnar när du trycker mot växel utan att koppla är för att syncringen bromsar så det går tyngre, och axelrycken stoppas. Rycken som får det att rassla/lnacka i lådan.

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]