Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
Hallå!

I morse när jag körde iväg så lät det något oerhört inne i bilen när jag gasade. Även när jag startade så lät det som fan. Tycker det låter mycket från vänster fram. Igår kväll så lät det som att någonting klinkade till när jag svängde vänster på väg hem från jobbet. Gissar att ljuddämparen pajat?
av MickeM
Du får nog förklara ljudet lite, hörredu.

Högt avgasljud?
Ljuddämpare/avgasrör isf.
Böj dig ner och kolla, så det inte hänger ner också.
Vanlogt med brustna gummin,moch då går röret av till slut.
Kan vara vad som hänt.

Klonkande?
Bussningar, leder, osv

Skrikande?
Multirem, lagrer, bromsar, kupefläkt osv...

Eller har du bara för högt ljud på stereon?
Inlägget säger bara högt ljud.
av StefanNkpg
Förlåt förlåt, ska inte skriva inlägg när jag är stressad och har bråttom :P Det är alltså när jag gasar som det dånar som fasen inne i bilen. Även när jag startar så vrålar den rätt bra när motorn drar igång. Oljudet är detsamma oavsett hastighet.

Bilen är en V70-98, 2.5 l motor automatlåda.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Avgasljud bör du väl kunna känna igen om det vore det tycker jag, men det kan ju vara ljuddämparen som släppt i sin upphängning och ligger emot karossen och skapar ljud.
Det kan också vara t ex övre motorfästet som gett upp för då kan det snabbt fortplanta sig genom torpedväggen och in i kupén.

Om oljudet är mer eller mindre konstant så är det något som ligger emot och skapar resonans i kupén, om det däremot följer varvtal/hastighet så kan det vara ett läckage på avgassystemet.
Men då vi inte hört ljudet så är det svårt att felsöka online;)
av StefanNkpg
Kröp under bilen och tittade nyss,och röret var knäckt vid jag tror är katalysatorn?
Bilen 1.JPG
Bilen 1.JPG (1.43 MiB) Visad 4164 gånger
För den sitter väl i mitten på bilen? :D
Bilen 2.JPG
Bilen 2.JPG (1.1 MiB) Visad 4170 gånger
Bilen 3.JPG
Bilen 3.JPG (1.49 MiB) Visad 4167 gånger
Alltså det rör som går ifrån bakre ljuddämparen mot motorn. Så i morgon ska jag åka till en gubbe som jag hoppas kan svetsa ihop röret och fixa så ljuddämparen kommer på plats.

Hoppas innerligt att inte hela avgassystemet behövs bytas ut... :(
av MickeM
Det där går att fixa med ganska enkla medel.
Det skall vara en motsvarande kona på röret bakifrån, med en klamma över, men den har pajat tydligen.
Konan också.

Svets, eller kapa och sätta universal skarvrör, osv är lösningen om man inte vill byta hela röret.
Jag hade universalrörs skarvat...

Nån klåpare verkar ha gjort lagningsförsök där förr ganska nyligen.
Det syns på avgaspasta-resterna....

Köpt bilen nyligen?
av StefanNkpg
Skönt att höra, inte kul när det drar iväg i kostnader :)
Jag köpte bilen 2014, förra ägaren hade inte lagat röret (han sa i alla fall inget om det till mig ) :D Själv har jag inte haft några problem med avgassystemet förrän nu.
av errim
IMG_1908.JPG
IMG_1908.JPG (901.68 KiB) Visad 4161 gånger
Hej. Du behöver ett skarvrör med tillhörande klämring (bara ena halvan på bilden), avgasrörsklämma och lita avgastätningspasta så fixar du det själv.
Mvh, Bengt
av StefanNkpg
Ok, men den delen som röret går in (katalysator eller ljuddämpare)? ska väl inte ligga och skramla mot plåten? Jag menar att om den släppt så behövs det fixas nya fästen till den?
av errim
Avgassystemet är upphängt på tre ställen, ett på vardera sidan om ljuddämparen och ett bak vid ändröret. Finns ingen upphängning vid katalysatorn. Den sitter fast i röret från ljuddämparen och i flexröret som i sin tur är fäst vid grenröret ( vid motorn).
Sätter du dit skarvröret med konan mot katalysatorns kona och skruvar dit klammorna så ska du se att allt sitter fint och går fritt från balken.
En annan sak, om motorfästena är dåliga så blir det stor påfrestning på flexrör och den kopplingen som nu är av på ditt avgassystem.
Berätta hur det går.
Mvh, Bengt

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]