- sön 05 nov 2017, 21:05
Den tvådelade klampan på påfyllningsröret nära bränsletanken har rostat sönder på min S70 -99 fwd.
Tydligen inte något ovanligt, se bland annat denna tråd:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/17 ... -gas-tank/
Jag har handlat ut:
KLAMMA 3531428
SKRUV 982758 2 ST
Några frågor, om det är någon här som gjort bytet:
1 - Vad jag förstått så är det inte något "gummi" som skall vara i klampan, även om någon skriver om det i Volvospeedtråden?
Däremot kanske någon tätning som är placerad runt påfyllningsröret, som gör att man måste ta ner tanken för att
kunna byta tätningen om den är skadad?
2 - Om man byter klampan, brukar tätningen vara skadad under all rost?
3 - När jag köpte ut de två klamphalvorna och skruvarna så visade sig endast den ena klamphalvan ta gäng mot skruv på ett naturligt vis.
Den andra klamphalvan hade man varit tvungen att forcera ned skruven i.
Biliabutiken beställde hem flera halvor, och det var hopplöst att gänga i även dessa!
Personalen i butiken frågade en mek, som sade att det skulle vara så, att man skulle tvinga ner skruven i gängorna så att
skruven "låste sig på plats". Skall det verkligen vara så?
Tacksam för alla tips och råd kring detta från den eller de som gjort detta byte av klampa.
(H)
Tydligen inte något ovanligt, se bland annat denna tråd:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/17 ... -gas-tank/
Jag har handlat ut:
KLAMMA 3531428
SKRUV 982758 2 ST
Några frågor, om det är någon här som gjort bytet:
1 - Vad jag förstått så är det inte något "gummi" som skall vara i klampan, även om någon skriver om det i Volvospeedtråden?
Däremot kanske någon tätning som är placerad runt påfyllningsröret, som gör att man måste ta ner tanken för att
kunna byta tätningen om den är skadad?
2 - Om man byter klampan, brukar tätningen vara skadad under all rost?
3 - När jag köpte ut de två klamphalvorna och skruvarna så visade sig endast den ena klamphalvan ta gäng mot skruv på ett naturligt vis.
Den andra klamphalvan hade man varit tvungen att forcera ned skruven i.
Biliabutiken beställde hem flera halvor, och det var hopplöst att gänga i även dessa!
Personalen i butiken frågade en mek, som sade att det skulle vara så, att man skulle tvinga ner skruven i gängorna så att
skruven "låste sig på plats". Skall det verkligen vara så?
Tacksam för alla tips och råd kring detta från den eller de som gjort detta byte av klampa.
(H)