Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
Införskaffade och renoverade en S70 -99 sedan i våras. Bytade höger bak bromsok och rengjorde och bytade damask på de främre. Vänster bak funkade bra. Bytade även alla skivor och belägg och bromsoljan med luftning på det. Gick igenom besiktningen utan problem och kört med den dagligen sedan dess. På senaste tiden har dock hela bilen börjat vibrera/skaka häftigt när man bromsar in. Tänkte lägga på vinterdäcken nästa vecka och samtidigt ta en titt på det hela. Någon som har någon aning om vad felet skulle kunna vara?
av Baxtex
robinb3rgsten skrev:Låter som en skev skiva. Känns de i ratten är de fram annars bak
Är väl möjligt, även om skivorna är så gott som nya så kan det ju vara fabriksfel...

Svårt att säga var det kommer ifrån mer än att det känns i hela bilen rätt rejält.
Jag får lätt rostmarkeringar på mina skivor, kör alla vardagar med den men står ofta över helgen. Står den över en långhelg så kan det börja skaka när jag bromsar. nu vet jag vad felet är så jag "smyger upp" till en ordentlig fart när det är lite trafik och bromsar ordentligt kraftigt (så ABS-en går in på torr asfalt) ett par gånger så funkar det igen. Detta är ju inget att rekommendera om det kärvar någonstans, då kan något gå sönder så du blir stående. Men vet du att det "bara" är rostmarkeringar så funkar det
av Baxtex
Hilmer skrev:Skulle tippa på att det är ett av oken som inte fungerar korrekt!
Om oken och/eller dess kolvar inte rör sig som dom ska så pressas skivan i sidled vid inbromsning och då blir det lätt vibrationer.
lennarte skrev:Jag får lätt rostmarkeringar på mina skivor, kör alla vardagar med den men står ofta över helgen. Står den över en långhelg så kan det börja skaka när jag bromsar. nu vet jag vad felet är så jag "smyger upp" till en ordentlig fart när det är lite trafik och bromsar ordentligt kraftigt (så ABS-en går in på torr asfalt) ett par gånger så funkar det igen. Detta är ju inget att rekommendera om det kärvar någonstans, då kan något gå sönder så du blir stående. Men vet du att det "bara" är rostmarkeringar så funkar det

Ska byta däck nu till helgen och ska då ta en ordentlig titt på oken, vågar inte göra en hård inbromsnings med risk för att något går sönder ännu mer. Bilen körs minst 6 mil om dagen 6-7 dagar i veckan så det hinner nog inte rosta såpass mycket att något skulle fastna pga av det. Står dessutom i garage mellan körningarna.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Baxtex skrev:
Ska byta däck nu till helgen och ska då ta en ordentlig titt på oken, vågar inte göra en hård inbromsnings med risk för att något går sönder ännu mer. Bilen körs minst 6 mil om dagen 6-7 dagar i veckan så det hinner nog inte rosta såpass mycket att något skulle fastna pga av det. Står dessutom i garage mellan körningarna.
Det fastnar ju inte på stört utan det är något som smyger sig på oavsett hur många mil som avverkas, speciellt bak är det känsligt eftersom dessa jobbar väldigt lite vid normal körning.
Garage är inte alltid av godo, speciellt inte om man pratar varmgarage och rost.
av Baxtex
Hilmer skrev:
Baxtex skrev:
Det fastnar ju inte på stört utan det är något som smyger sig på oavsett hur många mil som avverkas, speciellt bak är det känsligt eftersom dessa jobbar väldigt lite vid normal körning.
Garage är inte alltid av godo, speciellt inte om man pratar varmgarage och rost.
Ah jag vet, men har kallgarage med ganska bra luftflöde så de borde torka ganska snabbt.

Hade den uppe på lyften nu idag och alla skivor verkar rulla fritt och har tydligt normalt slitage. Testade starta den på köra lite och bromsa, kunde varken, se eller höra något onormalt. (Såklart bara på vänstra framhjulet) Satte på de nya vinterdäcken och körde en kort runda. Det känns lite mindre, men nu är det främst ratten som skakar när man bromsar i +100km/h. Det kanske bara är glapp i något i framvagnen, t ex spindelleder och sådant? Inget av det är bytt på minst 3 år och några tusen mil. På min 850 gick det sönder varannat år.
Min far tog också en runda, han kan lite grann om bilar och han sa att det inte kändes något från pedalen och att det hade varit tydligt om skivorna var skeva.
av MickeM
Nej, man känner sällan i pedalen om skivorna är skeva.
Det durrar i hela bilen när man bromsar och främst i hög fart.
Det märks inte alltid när man snurrar på hjulet.

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]