- tis 26 sep 2017, 10:20
#1200200
Hallå forumet - HJÄLP! Min allra första bil 850 1997a 2,5 liters bensinare, har slutat att rulla temporärt.
Den går bara på fyra, polare testade att rensa vevhusventilationen och kolla fördelardosan och lyfte tändkablarna till varje cylinder i tur och ordning för att kolla om det var någon specifik som strulade, ingen skillnad i tomgång.
Den är i ok skick, och har tidigare gått igenom besiktningen utan större problem, lite E85.
Nu drar den ca 3 liter milen, inte för att jag kör längre, men i slutet av sista besiktningsfristen när jag skulle flytta.
Min fråga är: är det lönt att byta tändkablar och fördelarlock/rotor i hopp om att det är det som strular. Den började gå dåligt efter att den stått i vintras en hel vecka och det var rätt kallt. Bilen startar omgående, men det luktar bensin, möjligen pga ej förbränt snarare än läckage.
Den slutade gå efter att jag testade att byta bränslepumpsrelä, dog efter hundra meter, om det har någon betydelse, fick lägga tillbaka det gamla igen. Andra observationer är att den tappar orken på hög växel och jag har parerat det med att ligga på trean i 4-5000 varv ett tag tills dess att den kommit igång. Har kört spridarrenggöring med jämna mellanrum, tidigare när den var i skick drog den ca 0,75 på landsväg. 3 liter nu...
Lambdan bytt till kvalitetsdel, katten är enligt Volvo för liten och måste bytas fast den gått igenom besiktning två gånger med den. Olja bytt regelbundet.
Någon som har input på billiga åtgärder en halvhändig person kan utföra för att kolla? Jag skrotar den ogärna.
Vänligen,
Johan
Den går bara på fyra, polare testade att rensa vevhusventilationen och kolla fördelardosan och lyfte tändkablarna till varje cylinder i tur och ordning för att kolla om det var någon specifik som strulade, ingen skillnad i tomgång.
Den är i ok skick, och har tidigare gått igenom besiktningen utan större problem, lite E85.
Nu drar den ca 3 liter milen, inte för att jag kör längre, men i slutet av sista besiktningsfristen när jag skulle flytta.
Min fråga är: är det lönt att byta tändkablar och fördelarlock/rotor i hopp om att det är det som strular. Den började gå dåligt efter att den stått i vintras en hel vecka och det var rätt kallt. Bilen startar omgående, men det luktar bensin, möjligen pga ej förbränt snarare än läckage.
Den slutade gå efter att jag testade att byta bränslepumpsrelä, dog efter hundra meter, om det har någon betydelse, fick lägga tillbaka det gamla igen. Andra observationer är att den tappar orken på hög växel och jag har parerat det med att ligga på trean i 4-5000 varv ett tag tills dess att den kommit igång. Har kört spridarrenggöring med jämna mellanrum, tidigare när den var i skick drog den ca 0,75 på landsväg. 3 liter nu...
Lambdan bytt till kvalitetsdel, katten är enligt Volvo för liten och måste bytas fast den gått igenom besiktning två gånger med den. Olja bytt regelbundet.
Någon som har input på billiga åtgärder en halvhändig person kan utföra för att kolla? Jag skrotar den ogärna.
Vänligen,
Johan