Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
Min bekant tycker bilen är lite slö.
Visst är den det.
Tror han nämnde 193hk.

Fyrhjulsdrift och automat gör han inte vass direkt.

För att få upp Turbo trycket i dessa krävs chip va?
Och var köper man det billigaste?
Han hade hittat ett för 4k , men det gillade han inte.
Han såg att jag köpte mitt chip för 500kr
Han kan ju såklart betala mer för det är moderna grejjer mjukvaran och så, men 4k är han inte alls sugen på.

Bilen har rullat 25k mil, spolad låda nyligen, går fint för övrigt.
Tipsa chip som inte kostar massor vänligen så jag kan hjälpa honom.

Går det byta chippet själv? eller måste en firma skjuta in ny mjukvara?
Kan man köpa beg färdigtrimmad box?
av MickeM
Att bara höja turbotrycket utan att ändra mappningen, så kommer den att gå skräp på riktigt.
Flera nödsystem kommer gå in om trycket sticker över vad programvaran tycker om.

Det kräver seriöst chip, så svar ja!

Att bara hänga dit en jätteturbo kommer att ge seeeeg turborespons. Thats it!

Att ytterligare pilla på turbotryck med seriöst chip, så kan du böja vevstakarna.
Ska det plockas ut än mer än chippningen, måste man börja byta ut hårdvara också, och då sticker pengarna iväg rejält...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Motronic4.4 har inget exakt laddtrycksövervakning, så dom är extra kinkiga när det gäller fulinställningar.
I stort sett det enda skydd som finns är lambdan, som kommer skrika halsen av sig för att bilen kommer gå åt h-e för magert.

Det är mjukvarebyte/chip som gäller på dessa först av allt, allt annat är bara ett sätt att döda bilen och få den att gå som tretton lass skit.

Gillar han inte priset så ptja, gör det själv då? (ha så kul!)
Användarvisningsbild
av tuuurbo
Förstod inget av det ni skrev tyvärr.

BSR har ok pris. 3tusen för seriöst trim där allt håller, 40hk extra. Precis det lilla extra han vill ha och som jag frågade efter, prisvärt.

Volvo XC70 I 2.4T 193Hp 1998-2000
Steg 1
239Hp / 392Nm
2.990:-

Volvo XC70 I 2.5T 193Hp 1998-2000
Steg 1
239Hp / 392Nm
2.990:-

Det finns säkert inget billigare än BSR?
Om inte så ska jag be han skicka bilen till BSR, finns 11mil bort , det gör dom på par timmar.
Användarvisningsbild
av Nexus
Under 3000 för ett chipp från en välkänd firma kommer man inte. Det är bra pris. Tror jag gav närmare 4000 hos TM chiptuning.
Det blir inte bli någon racer med chippet men betydligt trevligare vrid i maskinen. Fräsha bromsar är inte fel ha med extra krut under huven. Jag bytte till 302 mm fram från R-awd. Det räcker för lite sportigare körning anser jag.

På 97-98 löder de dit en sockel för chippet i styrboxen. Enkelt byta tillbaka till originalchip om man vill.
På 99-00 kan man chippa via OBD dvs utan öppna databoxen.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
Det lät bra Nexus det.

Det blir BSR sa han idag.

Han vill ha det där lilla extra vridet bara.
Bromsar blir helt nytt kit sportpaket via Getech.

Provkört bilen, den går fint, växlar perfekt,
4wd= måste vara trevlig vinterbil om en hårdvinter slår till.
Den var skön köra.
Härligt med Automat även. Mycket bra säten sitta i.
Han har även sportavgassystem med dubbla dämpare/utblås bak, riktigt snyggt och lagom bra ljud.
Lådan är nu spolad, och alla övriga vätskor, bytta.
Bara bromsoljan kvar byta hela, det är säkert lite vattnigt, men det blir nytt nu nästa helg med sportbromsarna allt.
Tight och fin köra då alla bussningar är nästan nya med.
Med chippen sen lär den bli helt underbar köra

Sköter man om dessa får man ut ganska mycket mil, vet om en likadan med original låda och motor som rullar 38k mil.
Så han har ju många mil kvar ta på den om han sköter om den vilket jag vet han gör :)

Enligt uppgifter i media kommer Parkslide klassas […]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]