- mån 18 sep 2017, 18:02
#1198512
Det här har jag brottats med ett tag och nöjesskruvat på det mesta utan att det fått effekt...
Så här är det. Ofta så vibrerar det från 80 km/h och uppåt. Otroligt svårt att få grepp om för ibland är det i ratten, ibland i "bilen". Inget riktigt mönster utan det kommer lite när det vill. Kör jag i motorvägsfart kommer det nästan alltid i ratten (men inte alltid alltså, bara nästan). Bromsar jag då så skakar hela bilen.
Ytterligare en pusselbit är att emellanåt när jag krypkör i 20-25 km/h så gungar bilen som en anka, antingen fram/bak eller som idag; höger/vänster.
Det sista gör väl att däcken är huvudmisstänkta och i så fall kanske att de ändrar form med temperaturen vilket förklarar att det kommer och går lite grand. Däcken är Goodyear Efficient Grip Performance på original 16" och de var nya när de kom på bilen för 3 år sedan. Det som är lite mysko är att jag för något år sedan bytte hjul till helt andra och då ändå hade problemet. Men ankgången kan väl inte vara något annat än orunda hjul? Jag har funderat lite om det är en defekt ABS-enhet som på något vis småpulsar bromsarna och ger motsvarande effekt. Har dock ingen värmeutveckling från bromsarna när jag stannar.
Någon som har fler vettiga idéer vad det kan vara?
Hur kan man få kontrollerat hjul som blir orunda när de får annan temperatur? De svalnar så klart hos däckgubben antar jag.
Bytt utan effekt: Drivaxlar, stötdämpare/fjäderben, länkarmar, bakvagnsbussningar, bromsok, bromsskivor, momentstagen och säkert lite till. Nybesiktigad, inga anmärkningar på bussninar/leder fast jag bad dem kika extra.
Så här är det. Ofta så vibrerar det från 80 km/h och uppåt. Otroligt svårt att få grepp om för ibland är det i ratten, ibland i "bilen". Inget riktigt mönster utan det kommer lite när det vill. Kör jag i motorvägsfart kommer det nästan alltid i ratten (men inte alltid alltså, bara nästan). Bromsar jag då så skakar hela bilen.
Ytterligare en pusselbit är att emellanåt när jag krypkör i 20-25 km/h så gungar bilen som en anka, antingen fram/bak eller som idag; höger/vänster.
Det sista gör väl att däcken är huvudmisstänkta och i så fall kanske att de ändrar form med temperaturen vilket förklarar att det kommer och går lite grand. Däcken är Goodyear Efficient Grip Performance på original 16" och de var nya när de kom på bilen för 3 år sedan. Det som är lite mysko är att jag för något år sedan bytte hjul till helt andra och då ändå hade problemet. Men ankgången kan väl inte vara något annat än orunda hjul? Jag har funderat lite om det är en defekt ABS-enhet som på något vis småpulsar bromsarna och ger motsvarande effekt. Har dock ingen värmeutveckling från bromsarna när jag stannar.
Någon som har fler vettiga idéer vad det kan vara?
Hur kan man få kontrollerat hjul som blir orunda när de får annan temperatur? De svalnar så klart hos däckgubben antar jag.
Bytt utan effekt: Drivaxlar, stötdämpare/fjäderben, länkarmar, bakvagnsbussningar, bromsok, bromsskivor, momentstagen och säkert lite till. Nybesiktigad, inga anmärkningar på bussninar/leder fast jag bad dem kika extra.