Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
När jag ger lite lätt gas så rycker bilen igång, dvs det går inte särskilt mjukt även om jag är försiktig med pedalen. Samma gäller omvänt när jag släpper på gaspedalen, då kommer motorbromsen in ganska abrupt. Detta har jag inte upplevt på någon annan bil jag ägt. Är detta en volvogrej eller ett problem med något? Jag har justerat gasvajern i motorrummet men det gör ingen märkbar skillnad. Bilen ären en 855 2.5s -95:a.

/George
Användarvisningsbild
av Brainy
Abrupt som i ryckigt?
Isådana fall kan det bero på tänddelarna så jag skulle först prova byta tändstift och sen om inte det fungerar fördelarlock och rotor och till sist tändkablar.
/Anders
Användarvisningsbild
av George
Nej, det rycker egentligen inte, jag var kanske lite otydlig, det är det att det nästan inte går att ge gas på ett mjuk sätt utan det sker så abrupt (som när man man övningskörde och inte hade så bra koll på dragläget). Det samma fast omvänt gäller vid gasuppsläpp, dvs att motorbromsen kommer in ganska abrupt, man känner det som en inbromsning. Efter det så rycker det inget, varken vid pådrag eller uppsläpp av gaspedalen.

/George
av Gabber
Låter som en motorbussning.
Användarvisningsbild
av George
Hmm, kan det vara så?
Jag har testat att låta farsan sitta inne i bilen när den står stilla och gasa resp släppa på gasen samtidigt som jag står och tittar på motorn för att se om den rör sig, men den rörde sig inte nämnvärt. Borde den inte ha gjort det om det är en bussning, eller är det andra/större krafter som verkar när bilen är i rörelse?
av Bengt baron
Jag böt övre motorbussning,rotor och fördelarlock
sen blev jag av med det problemet
3G släcks

Hur många sim-kort finns i bilen? Två […]

1998 nissan micra k11 bensin.

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]