Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Här kommer en fråga som jag liksom redan känner på mig svaret på.... Men man måste ju fråga, ifall man kan lära sig något.

Har kanske en 850 2.5 (144hk) med 22-23kmil på mätaren. Kamremmen byttes vid 12.000, som intervallen säger. Jag får väl anta att vattenpumpen byttes då med...(ska man inte anta, men men)

Jag sitter lite tajt till och den snåla närkingen i mig säger att jag kanske bara ska byta kamremmen. Fick ett ok pris på hälften av hela paketet skulle ha kostat. Jag vågar INTE byta kamremmen själv. Rödblockare går, men ....nervös :roll:

Läser man här på forumet i ganska gamla trådar verkar nyare 5cyl motorer klara sig utan vattenpumpsbyte i bra många mil.
Men detta är ju en 850 med 10v motorn.

Så vad säger folket? Bara kamma sig och betala eller snåla in?
Hur ser det ut runt er, vad tar en verkstad för kamremsbyte, generellt?

Mvh Daniel
Volvo (Bilia etc)byter inte vattenpump vid varje kamremsbyte (inte per automatik men vid missljud etc). Mest sannolikt byttes den inte vid 12000 mil så vid 24 kan det nog vara dags. Dock är väl orginal vattenpump väldigt driftsäker och när jag undersökte samma fråga så kom jag fram till att vattenpumpen sällan orsakade kamremshaveri.
Ja alltså, tänk så här... Byter du inte pumpen och den går sönder, så måste HELA kamremsjobbet göras om.
Men, jag böt pumpen på min när jag böt kamremmen vid ca 24.5k mil, ingen aning om hur länge den suttit där, men med tanke på löprullarnas skick(maracas...) så har den säkert suttit där bra jäkla länge... Men jag kunde inte känna något glapp i den så, den hade säkert fungerat ett bra tag till men... Nu är det ny där så då slipper jag ligga och tänka på det.

Jag gav ca 1100kr för komplett kamremssats inkl. vattenpump, så det var inte mycket att pruta på tycker jag. Plus en 500ing för tolkarna, en hundring för ny multirem och typ 50 spänn för ny insugspackning. Jag böt dock rem osv själv, "givetvis".
Hade fått pris hos volvo tidigare på strax under 4.5k med material, ca 3.5k utan vattenpump.
Hejsan! Har precis bytt kamdrivning och v-pump på min bil (b5252s) 35000mil, min v-pump var volvos orginalpump den hade lite lite glapp i lagret så jag rekommenderar att du byter den på samma gång när du byter kamremsatsen.dumt att chansa bara och rätt som det är börjar den läka,passa även på att byta kylarglykol med när du byter pumpen.
LOB skrev:Dock är väl orginal vattenpump väldigt driftsäker och när jag undersökte samma fråga så kom jag fram till att vattenpumpen sällan orsakade kamremshaveri.

Risken för kamremshaveri är tämligen minimal, det som oftast händer är att pumpen börjar läcka. I vilket fall så måste kamremsjobbet göras om för att byta pumpen.
Otroligt tack för svaren! Erfarenhet på detta forumet, det är guld värt!

Jag sitter precis i kläm med detta köp... Säljaren vill inte riktigt gå ner till det pris jag vill och min lilla clio 95a vågar jag inte chansa på att den blir såld för några bra summor.
Men, blir det denna 850 så får hela paketet bytas ut. Bilen är i ganska fint skick, för att vara 850.

Iaf, tusen tack för svaren!!
Om det sitter en original pump som monterats vid tillverkningen av bilen så behöver den inte bytas om det inte är fel på den. Jag har kört 42000 mil med samma pump och det är inga fel på pumpen. Pumpen som monteras vid tillverkningen är av betydligt bättre kvalité än dagen Kina pirat pumpar som kan haverera redan vid 8000 till 10000 mil egen erfarenhet.
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]