- tor 24 aug 2017, 13:43
Hejsan!
Min Volvo V70 har helt plötsligt bestämt sig för att inte starta längre. Hade ett liknande fel för ca 1 år sedan som med hjälp av mycket startgas och nöta på startmotorn löste sig. Nu funkar inte det dock. Efter lite sökning så hittade jag Pettson's beskrivning av hur man återfår kompressionen i motorn(Citerat nedan) och testade det. Det blev bättre men den startar fortfarande inte. Man kan höra hur den tänder till ibland men den går aldrig helt igång tyvärr. Vad mer kan man testa?
Min Volvo V70 har helt plötsligt bestämt sig för att inte starta längre. Hade ett liknande fel för ca 1 år sedan som med hjälp av mycket startgas och nöta på startmotorn löste sig. Nu funkar inte det dock. Efter lite sökning så hittade jag Pettson's beskrivning av hur man återfår kompressionen i motorn(Citerat nedan) och testade det. Det blev bättre men den startar fortfarande inte. Man kan höra hur den tänder till ibland men den går aldrig helt igång tyvärr. Vad mer kan man testa?
*pettson* skrev: om det är vad jag misstänker att det är eftersom du skrivit vad du gjort så..
Nej det blir inte dyrt.. Det enda du gjort är att surat ned bilen rejält. OM du följer det jag skriver nu så kommer det att kosta dej en stunds jobb och det är allt.
Om du tänkt på det så går nog startmotorn lite väl lätt? Inte heller vibrerar det som om motorn verkligen kämpar mot kompressionen för att starta?
Gör så istället att du öppnar huven och tar bort kablarna till spridarna. Lossa kontakterna en och en. Skruva ur dina tändstift. Lossa elkontakten på tändspolens slutsteg (det sitter en röd och en blå kabel på enheten där) Lossa INTE tändkabeln utan alltså elkontakten i botten på enheten. Ge full gas nu och försök starta. Det som händer nu är att vi ventilerar cylindrarna lite grand. Så det kommer att lukta mycket bensin efter det här. Dock släpper vi inte på mera bensin utan vi vädrar bort den istället. Hämta oljekannan INTE NÅN SPRAY utan oljekannan.. det är viktigt att det är MOTOROLJA. Klunka i 2-3 klunkar (typ 2-3 kapsyler) med olja i var cylinder. Sätt dit tändstiften. Sätt dit bottenkontakten på tändspolen. Nu håller du återigen full gas och försöker starta. Nu kan det poffa till lite och ryka lite grand i avgaset.. Det är inte säkert, men det kan hända. När det inte tänder mera så har du nu märkt att du fått ordentligt med mothugg i motorn. Du har fått tillbaka kompressionen. NU sätter vi dit spridarkontakterna igen och försöker starta precis som vanligt. När bilen tänder till försöker du direkt höja varvet på bilen. 2000rpm blir lagom att hålla den på. Den kommer inte att gå sådär jätteväl den första minuten och den kommer att ryka rejält blått. Det är inget att vara rädd för. Det som ryker är oljan du klunkade ned i cylindrarna för att kolvringarna skulle täta ordentligt igen. Det slutar på några minuter. Motorn kommer att gå bättre o bättre. När den går som vanligt så måste du ut och köra med den. Kör den på ca 4000rpm (håll en växel lägre än normalt.. eller två lägre om det krävs. Detta för att sota av kolvringarna ordentligt så att dom når ut ordentligt. När du kört nån mil med bilen så kan du köra normalt hem med den och ställa den igen. UNDVIK att starta den och stänga av den upprepade ggr, dom surar alltså ned sej. Startar du så ha den igång kanske 5 minuter.. sen stäng av så ska det inte vara några problems mera.