Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Duren
#1193842
Hej besiktade min V70R awd -00 igår och det gick åt pipan. Tvärdrar Historien kort. Köpte denna bil när den gick väldigt dåligt och fick den billigt. Tänkte den borde ju gå hitta felet på. P0134 (lambdasond 1 bank 1. Ingen aktivitet) felkod Denna felkod har jag alltid haft, bytte lambdasonden (gamla lambdan är 4år gammal och monterades vid 17k mil och nu har den gått 21.3k mil) denna felkod anger, gick fortfarande dåligt. signalkablarna bytta. (avklippta 5cm från kontakterna, så vägen för elsignalarna är databox-> std kabel 5cm->min nya kabel-> std kabel till kontakten bak vid lambdasonden-> kontakten och sen ut till lambdasonden (std Bosch till denna bil).

Tillslut felsökte volvo, då hade bilen fått för sig att den fick in 27-35kg/h och "börvärde" är ~15kg/h programmera om till original programvara. Nu börja bilen gå rent,

Felkod kvarstår (p0134). Nu på bes så var avgasvärden åt helvette. Upplevde lambdavärde var ostadigt genom varvtal. Hc steg när hon (beskvinnan) varvade men co vart lite bättre. Den vart dock tillslut 1.4 på tomgång.

Har inte haft nån felkodsläsare så trodde att med den "nya" programmeringen så skulle motorlampan lysa för katten tog lång tid att värma upp (2.5" avgas), pyttsan det motorlampan lyste ilsket för felkoden som vanligt är p0134

Någon som har nån idé om vad som kan vara felet med denna felkod?? misstänker antingen dålig lambdasond eller att det är dålig kontakt mellan databox och kabelstam?? Där databoxen stift ska ner i kontsktstycket. Går denna kontakt laga(läs nypa åt kontakten på) eller måst man ta en begagnad, eller går kabelstam till motorstyrning köpa?? Isf kanske denna är värt att attackera detta som fel??

Eller är det nån som har haft nåt fel på nån bil som jag inte tänkt på?? För frågade volvo, och att det är nåt fel på databox är tydligen totalt uteslutet, aldrig hänt,

Tack på förhand // Duren
av TobbeViktor
#1193953
Första frågan måste vara, om alla nummer på gamla sonden och den nya, var exakt samma?

X70:sarna är, efter vad man läst, känsliga för ytbytessonder av typ universal eller dylikt.
Måste vara samma som satt där innan.
Finns nog mängder med trådar i ämnet "felaktiga lambdasonder".
av MickeM
#1194098
TobbeViktor skrev:Första frågan måste vara, om alla nummer på gamla sonden och den nya, var exakt samma?

X70:sarna är, efter vad man läst, känsliga för ytbytessonder av typ universal eller dylikt.
Måste vara samma som satt där innan.
Finns nog mängder med trådar i ämnet "felaktiga lambdasonder".
Eller ändå viktigare:
Är numren på nya sonden dom som det SKA vara?
Gamla sonden kan ju ha varit fel också....
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1194144
Klippa och klistra i lambdasondens kablage är ajabaja (N)

P0134 = ECM-280A Främre lambdasond felaktig signal.

Felkodsinformation
Villkor
Sondövervakningen startar efter att diagnosen för sondförvärmningen är klar. Uppstår ett fel på främre lambdasonden eller dess ledningar så att signalen avviker från sitt tillåtna värde kommer felkod ECM-280A att sättas.

Styrenheten kan registrera fyra olika typer av fel:
För hög signal
Styrenheten jämför främre och bakre lambdasondens adaptionsvärden. När värdena avviker mer än 3% sätts felkod. Obs! Felet kan finnas i främre eller bakre lambdasondskretsen.
För låg signal
Styrenheten övervakar sondens åldring genom att kontrollera dess dynamik vid omslag mellan mager och fel bränsleblandning. Felkod sätts när styrenheten registrerar att sonden är för långsam.
Signal saknas
Styrenheten övervakar överhörningen från sonduppvärmningen. Felkod sätts när överhörningen överstiger tillåtet värde.
Felaktig signal
Felkod sätts när:
styrenheten registrerar att signalen från främre sonden överstiger 4,8 V under för lång tid
signalen från främre sonden inte avviker från λ=1
signalen från den främre sonden visar mager bränsleblandning medan signalen från den bakre sonden visar fet bränsleblandning
signalen från den främre sonden visar fet bränsleblandning medan signalen från den bakre sonden visar mager bränsleblandning.

Ersättningsvärde
Lambdasodsregleringen stängs av
Katalysatordiagnosen stängs av

Felorsak
För hög signal:
luftläckage i avgassystem
signalledning (+) eller elledning för pumpström har överledning till spänning eller jord
defekt lambdasond

För låg signal:
elledning för kalibreringsström och elledning för pumpström är kortslutna till varandra
avbrott på signalledning (-)
avbrott på elledning för kalibreringsström
defekt lambdasond.

Signal saknas:
signalledning (+) och signalledning (-) är kortslutna till varandra
en av elledningarna för sonduppvärmningen är kortsluten till sondens övriga elledningar
defekt lambdasond.

Felaktig signal:
signalledning (+) kortsluten till spänning eller jord
signalledning (-) kortsluten till spänning eller jord
elledningen för pumpström kortsluten till spänning eller jord
elledningen för kalibreringsström kortsluten till spänning eller jord
avbrott på signalledning (+)
defekt lambdasond.

Felsymptom
miljölampa tänd.

Jag hade denna felkoden på min bil och var på väg att bli tokig, det visade sig att den bakre lambdasonden som endast var 3-4 månader gammal var trasig. Bytte ut den och felkoden har aldrig mer visats igen :)

Kolla även så att slangarna till magnetventilen sitter rätt kopplade, hade satt mina fel och fick ett avgasvärde som hette duga :lol: ingenting var rätt.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str&o[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]