Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mjukislundin
Hej!

Jag bor i Kalifornien och är i farten med att bygga en liten terrängvagn för ökenbruk. En vän har till salu en 98 V70 XC till ett mycket föredömligt pris, men nycklarna till bilen saknas. Bilen i sig har okänt antal skador, och är registrerad i en annan delstat, så det är skroten nästa om jag inte lyckas komma på något användningsområde.

Eftersom nycklarna saknas kontaktade vi en lokal Volvo-återförsäljare för att göra nya nycklar, men priset på dem skulle vara högre än bilens skrotvärde. Är det någon som vet hur svårt det är att kringgå transpondersystemet i tändningen när motorn väl är ute ur bilen?
av MickeM
Faktum är att Volvos AWD system måste vara ganska kass för ett sådant bygge.
Klen hylsa, klen vinkelväxel ingen lågväxel, och endast viscodrift till bakhjulen.

Med tanke på vart bilen finns, så kan den också ha körts med ej fungerande 4wd i åratal utan att ägaren ens märkt det.
Händer rätt ofta.
Kanske bara är 2wd som den står.
Risken är stor.
Rekomenderar annan bil faktiskt.

Rambyggd är att föredra, och borde gå att finna lätt i SUV'ens förlovade land USA.

Du kommer att ha problem med rattlåset, om du inte bara ska ta drivlinan.
Det är robust, så det vrider du inte sönder hursomhelst med ratten.

Hur man sätter startspärren ur spel skriver jag inte online eller ens i ett PM, trots bilarnas höga ålder, och försumbara värde idag.
Pundare, sommarstugerånare, terrorister och annat pack, ska fan inte lätt kunna googla sig till hur man stjäl fordon för deras skruvade ändamål.
Man kan Googla sig till alldeles för mycket dålig info idag....
Tänker inte bidra till det, och förhoppningsvis ingen annan heller här.

Sorry!
Inget personligt!
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]