Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Enl Vida är det 2 olika art nr på bytes motorer på FWD alt AWD allafall -98
99- verkar vara samma motor oavsett om det är FWD eller AWD.

Då du inte vet vad felet beror på, spricka eller inte skulle jag ju aldrig montera något från den motorn på motorn du ska sätta i bilen.

Sen är det ju även som pettsson skriver, måste ju vara säker på att allt runt omkring fungerar, typ kylare o vattenpump.
Användarvisningsbild
av niklas gson
mkv skrev:Hej

Jag har nog insett det faktum att jag blir mer eller mindre "tvungen" att byta motor i min Volvo 855 2.5T AWD -97 (Manuell låda). Detta efter att den fortfarande trycker ut kylarvätska i och med att det blir övertryck. Trots att toplocket är renoverat, ventilerna är renoverade, termostaten är bytt, ny kamrem osv osv osv. Fördjävligt rent ut sagt.

Nu till min fråga, det sitter en B5254T motor i denna. Kan jag då ta vilken B5254T motor som helst, oavsett årsmodell och vilken bil den kommer från? Den motorn sitter ju i flertalet modeller, 850, V70, C70 m.fl.
Kommer all elektronik och kringutrustning passa från min?
Kan jag ta kamremmen, toplockspackningen och det som är renoverat på min motor och sätta på denna? Vad mer bör jag tänka på?

Observera, det är inte jag personligen som ska byta motorn. Utan jag vill kolla lite vad som gäller innan jag köper nåt. Smile

Tack på förhand.

PS: En bildemontering i Norrköping har meddelat mig att bara motorer från AWD-volvo 96-98 passar i min då motorblocket skiljer sig från FWD. Förslag?! DS.
toppen e nog sprucken verkar det som..finns det ingen som kan kolla toppen åt dej.. man värmer toppen o lägger den på en glasskiva o kollar om det bubblar..funkar fint tydligen byt inte hela motorn verkar onödigt..
sen finns det ju mer gott om toppar som passar oavsett awd :wink:
Användarvisningsbild
av Eson
det är inte så enkelt att du har luft i systemet bara..
har jag fattat fel eller kom felet efter du bytat vattenpump och topppackning?
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]