Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Jag är inte blyg och rädd för att prova olika saker.

Men skulle aldrig någonsin komma på idén att förstöra ledig tid på att byta koppling och packbox. Det finns dom som är mycket duktigare och bättre än mig på det.

Har bytt kopplingar Volvos alla bakhjulsdrivna modeller, men jag känner mig inte komfortabel med dom framhjulsdrivna. Kanske en vanesak.

Svor ve och förbannelse över drivaxeln på min 850 Turbo. Efter det, så tackar jag nej till att riva i drivpaketet.

Tar hellre fram "lädret" och pröjsar.

Man får väl avstå lördagskvartingen med Explorer ett halvår framåt. :wink:
av *pettson*
Fisketorp skrev:Mjo ska man lämna in det så kostar det väl inte många kr mer..

svärfar betalade 4500kr för byte av koppling med urtrampningslager? och hela kittet inkl arbete.. visserligen svart då=P

Men låt säga att man är dum nog att försöka sig på det hela och av ett under lyckas få isär låda och kanske tillåmed ihop det igen=P

hur är det med själva packningen.. anntar att den inte är den enklaste att få dit den ska vara och risken att det blir fel med följd av nytt svartguld längs vägen är ganska stor??
Att sätta en packbox snett är inte speciellt svårt.. Särskilt utan bra verktyg. Det som ibland strular är rattaxel/styrväxel. Men det finns flera olika sätt att ta ned allt på..
jag har bytt ett hundratal packboxar och jag gör det INTE för några 4500kr inkl allt... kan tänkas vara för en kopplings sats ligger på ca 2300kr. På verkstan tar man enligt sej själva ca 3,5 timmar på sej för jobbet Enligt listan tar man ca 5 timmar på sej. Det innefattar att du har alla special verktyg och framförallt att man har volvos trevliga jiggar för att styra ned lådan med. Priserna är allt mellan 7000 och 15000kr..
Jag tar runt 8-9 timmar på mej med jobbet på garagetgolvet utan att jag missar varannan bult tillbaka. Jag utför även tvättningen av ingående axeln och fettar om utan att knorra. Svänghjulet mattas och tvättas, är sprängkåpa oljig så tvättas även den, jag vägrar använda volvos original 8/8 bult till kopplingen och ersätter dom med 12/9 kvalitet. Naturligtvis låsvätska på. Jag använder volvos original verktyg för packboxen för att vara så säker jag kan på att inte sätta en p-box snett. Jag fettar även in vajerlänkagen i motorrum och kupe samt fettar in kulskålen på spaken och sköter även om frambromsarna när jag ändå är där så att säga.. när kunden så vill byts även parallellstag och skivor, belägg osv inom samma pris. Vid drivknutsbyten/ damaskbyten tillkommer lite grand. Även övernattning ingår när det är långväga resor. Naturligtvis lämnar jag 1 års garanti på jobbet eftersom jag utför det exakt så som det ska utföras..
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:

svärfar betalade 4500kr för byte av koppling med urtrampningslager? och hela kittet inkl arbete.. visserligen svart då=P

Men låt säga att man är dum nog att försöka sig på det hela och av ett under lyckas få isär låda och kanske tillåmed ihop det igen=P

hur är det med själva packningen.. anntar att den inte är den enklaste att få dit den ska vara och risken att det blir fel med följd av nytt svartguld längs vägen är ganska stor??
Att sätta en packbox snett är inte speciellt svårt.. Särskilt utan bra verktyg. Det som ibland strular är rattaxel/styrväxel. Men det finns flera olika sätt att ta ned allt på..
jag har bytt ett hundratal packboxar och jag gör det INTE för några 4500kr inkl allt... kan tänkas vara för en kopplings sats ligger på ca 2300kr. På verkstan tar man enligt sej själva ca 3,5 timmar på sej för jobbet Enligt listan tar man ca 5 timmar på sej. Det innefattar att du har alla special verktyg och framförallt att man har volvos trevliga jiggar för att styra ned lådan med. Priserna är allt mellan 7000 och 15000kr..
Jag tar runt 8-9 timmar på mej med jobbet på garagetgolvet utan att jag missar varannan bult tillbaka. Jag utför även tvättningen av ingående axeln och fettar om utan att knorra. Svänghjulet mattas och tvättas, är sprängkåpa oljig så tvättas även den, jag vägrar använda volvos original 8/8 bult till kopplingen och ersätter dom med 12/9 kvalitet. Naturligtvis låsvätska på. Jag använder volvos original verktyg för packboxen för att vara så säker jag kan på att inte sätta en p-box snett. Jag fettar även in vajerlänkagen i motorrum och kupe samt fettar in kulskålen på spaken och sköter även om frambromsarna när jag ändå är där så att säga.. när kunden så vill byts även parallellstag och skivor, belägg osv inom samma pris. Vid drivknutsbyten/ damaskbyten tillkommer lite grand. Även övernattning ingår när det är långväga resor. Naturligtvis lämnar jag 1 års garanti på jobbet eftersom jag utför det exakt så som det ska utföras..
Jag tror att varje mekaniker vill göra det lika noga som du. :wink: Men tyvärr så är man pressad inom snäva tidsramar för att få en ev bonus på månads lönen vilket tyvärr kunden blir drabbad av.

Vad tar du för ett byte? eller är det eleverna som får "slita hund" :D
av Fisketorp
Njaa jag förstår inte heller riktigt det där att det bara kostade 4500kr

när svärfar bytte kopplingssats.. men det sa han och han har absolut ingen annledning att ljuga.. pratat med andra mekaniker och dem hade kanske tagit en 5000kr för enbart arbetet..

Är visserligen en s70 han har men är väl i stort sett samma slitgöra?

Sedan är killen som utförde arbetet mkt kompetent då han arbetat på volvos verkstad i många år(gör det fortfarande) och man ser riktigt hur noga han är när han pillar med sakerna... så det blir inga missade bultar där skulle jag tro..

kan tänka mig att han kan vara så billig då arbetet utförs svart samt att han inte har några hyreskostnader på stället han mekar på
av *pettson*
grammse skrev:
*pettson* skrev:

Jag tror att varje mekaniker vill göra det lika noga som du. :wink: Men tyvärr så är man pressad inom snäva tidsramar för att få en ev bonus på månads lönen vilket tyvärr kunden blir drabbad av.

Vad tar du för ett byte? eller är det eleverna som får "slita hund" :D
mina byten gör jag själv på min *fritid*, elevjobb görs inom arbetstid och är reglerat via skolan. På skolan tar vi 350kr/inkl moms för angiven tid så att säga.. 5 timmar som ett lådbyte ungefär ska kosta blir då 1750kr, dock kan det ta kanske 3 dagar innan bilen är klar..
på min fritid tar jag 4500kr i jobbkostnad istället, inkl allt, naturligtvis ingår även materialet runtomkring som jag gör åt (tvättmedel papper osv osv..). Och jodå dom flesta vill göra lika noggrant jag vet det men som sagt dom hindras. Men många blir lite irriterade över att det kostar såpass ändå momsfritt.. att det sedan utförs jobb som för 12000-14000 på verkstan tänker man inte på.
dock så är det sällsynt med annat än glada miner :wink:
för det är ju så att det blir ju billigare ju mera man vill göra på en gång. :idea:
Nu är det inte så att jag ägnar all fritid åt detta precis, utan jag gör det när andan faller på. Även jag gillar att ha FRI TID :wink:
av *pettson*
Fisketorp skrev:Njaa jag förstår inte heller riktigt det där att det bara kostade 4500kr

när svärfar bytte kopplingssats.. men det sa han och han har absolut ingen annledning att ljuga.. pratat med andra mekaniker och dem hade kanske tagit en 5000kr för enbart arbetet..

Är visserligen en s70 han har men är väl i stort sett samma slitgöra?

Sedan är killen som utförde arbetet mkt kompetent då han arbetat på volvos verkstad i många år(gör det fortfarande) och man ser riktigt hur noga han är när han pillar med sakerna... så det blir inga missade bultar där skulle jag tro..

kan tänka mig att han kan vara så billig då arbetet utförs svart samt att han inte har några hyreskostnader på stället han mekar på
Att riva ned lådan på en golf eller jetta är en dröm i sammanhanget.. :wink:
S70 är inte riktigt likadant..
Lägger ingen skuld på mekanikerna i sej. Visst finns det folk som inte bryr sej, men mestadels är det företagen som sätter villkoren så att mekarna inte bryr sej alls. Det finns inte tid och motivation att fördjupa sej i olika saker.
Att bedriva en bra verkstad med hög kompetens och samtidigt ha ackord är inte ens förenligt i teorin.. Ändå envisas många med just ackord..
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]