Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
AndreasXX skrev:Ok......tolk för vadå?

Vilka hylsor behövs?
Tolk är för kamaxlar och vevaxel.
Dom spärrar kamaxlar och motor på rätt ställe i förhållande till varandra.
Tolk är ett ovanligt ord för detta. "Kamaxellåsning" är ett kanske mera vanlig benämning.
Men den inte bara låser allt på random plats, som de fletsa kamaxellåsningar, utan denna "tvingar" vev och kamaxlar i 100% sync, även om en kamaxel var något off.
Därför benämningen "tolk".

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/

Utan dom ska du ha en rejäl skopa tur för att få det rätt. Försök inte ens, för det kan bli "Epic fail"
Markeringarna på kamaxeldreven är inget att gå efter, för du kan ju släppa och vrida flera kugg, utan att vrida kamaxeln öht.

Använd sökfunktionen.
Det finns flera trådar som utförligt beskriver kamremsbyte. Med bilder och allt.
Då framgår också varför kamaxeldreven kan släppas loss.

Kanske inte står exakt vilka hylsor... specialare nämns nog, men tror inte det är några direkta superspecial.
Torxhylsor behöver du ju redan vid kamaxelkåpan, men det ser du ju bara du öppnar huven.

En 1998 har ingen VVT i alla fall, och då blir det lite enklare.
Användarvisningsbild
av Hilmer
I stora drag:

Torx 30 mejsel
Torx 25 mejsel
Torx 40
Torx 45
Insex 3mm
Hylsa 8mm
Hylsa 10mm
Hylsa 12mm
Hylsa 13mm
Ringnyckel 13mm
Lednyckel 14mm
Hylsa 30mm
Flatmejsel
Tolkar/kamaxel och vevaxellåsning.
Stort skruvstycke för att försiktigt pressa ihop remspännaren (om det är samma spännare på dessa som på de äldre!?)
Två mindre spik/popnit eller liknande för att låsa spännaren till multiremmen och till spännaren till kamremmen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja det är samma spännare. Den går även att pressa ihop med en skruvtving. Viktigt att man tar det jäkligt långsamt när man pressar ihop den, annars är risken stor att den går sönder. Den är inte byggd för att pressas ihop/ut fort.

Biltemas tolkar innehåller även verktyget för multiremsspännaren, inkl. låspinne :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Ja det är samma spännare. Den går även att pressa ihop med en skruvtving. Viktigt att man tar det jäkligt långsamt när man pressar ihop den, annars är risken stor att den går sönder. Den är inte byggd för att pressas ihop/ut fort.

Biltemas tolkar innehåller även verktyget för multiremsspännaren, inkl. låspinne :)
Jo man måste ju ta det försiktigt, jag brukar sätta den i spänn direkt när jag fått av den, sen går man och drar åt lite åt gången under tiden som man gör färdigt allt det andra.

Att satsen även innehöll sprinten visste jag inte, det är ju bra!

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]