Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Framvagnen på V70n blev riktigt obehagligt "vinglig" på V70n i våras. Visade sig att vänster framdäck hade separerat. Flyttade fram ett däck från bakvagnen och det blev bra, ett tag, sen återkom problemet. Misstänker att även det andra däcket hade separerade..
Om jag nu lyfter upp framvagnen och tar tag i hjulet så känner jag ett litet glapp på vänster sida, känns som ett litet glapp i en styrled, finns inget glapp på höger. Har nu undersökt saken närmare och det är varken yttre eller inre styrled som glappar på vänstersidan, det är styrväxeln. När jag dragit av damasken och känner på hjulet, så kan jag se hur kuggstången (som ansluter mot inre styrled) rör sig lite, främst upp och ner.

Detta ser jag som onormalt och antar att jag har ett litet styrväxelglapp = dags för styrväxelbyte? Kan ett sådant här glapp göra så att däck separerar?
Pratade med en gammal Volvo mek och han påstod att det är relativt vanligt med styrväxelglapp på dessa bilar, han nämnde även att det inte finns några reservdelar att köpa till dessa styrväxlar..

Relevanta åsikter och tankar kring detta mottages tacksamt!
Styrväxeln kan glappa lite, även en frisk sådan!
Om det är styrväxeln som glappar så bör det även kännas på motsvarande sida.
Styrväxeln är inte skyldig till att däcken separerat.
Har personligen aldrig hört att någon bytt styrväxel pga glapp, däremot för att dom läcker i packboxarna eller liknande.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]