Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag misstänker att min Volvo 850 T5 från 1997 drar lite tjuvluft. Lambdan var precis på gränsen att gå igenom besiktningen då den var på 1,03 och får lov att vara på 1,04. Motorlampan lyser inte skall jag tillägga.

Jag har gått igenom vakuumslangarna och bytt ut säkert 4-5 stycken. Och det märktes på bilen vid körning att det blev lite bättre.

När man kör som folk märks det ingen skillnad alls, men det är när man ger fullt och turbon börjar arbeta som det känns att det fattas något. Det känns som att han måste kompensera för något

Felsökningen fortsätter... Jag ger mig fan på att det är läckage någonstans och har idag gett mig på intercoolern.

Jag trycksatte intercoolern väldigt lätt och hörde att det pyste ut luft någonstans.

Bild

Pallade upp bilen och hittade ett hål, är detta något kondenshål? Eller vad är det?

Bild

Sätter man tummen för hålet i den röda ringen och trycker i luft i intercoolern, så hör man att det pyser någonstans mitt på. Men det borde väl vara tätt?
Det lilla hålet på undersidan är en dränering för kondens och annat och ska vara där. På första bilden så ser det ut som du har original gummiböjar på ledningen till bränsletrycksregulatorn. Dem rackarna ska alltid bytas ut då dem i regel alltid läker. Har du möjlighet att flytta pluggarna så du kan trycksätta enbart intercoolern så är väl det nästa steg. Det är ju plastgavlar och med ett cellpaket i metall så kan det börja läka i skarvarna.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]