Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogge
Bilen klarar inte att gå igång med enbart startmotor utan måste bogsera igång bilen. Luktar lite bensin vid tillfället, misstänker att den blir sur. Nya tänstift,ny fördelare och det finns gnista på stiften????
av andezon
batteri?
av Burken
Orkar startmotorn runt då
av fearsy
rogge skrev:Bilen klarar inte att gå igång med enbart startmotor utan måste bogsera igång bilen. Luktar lite bensin vid tillfället, misstänker att den blir sur. Nya tänstift,ny fördelare och det finns gnista på stiften????
om motorn går runt men inte vill så kan de va som med min bil, för den pantade idioten som hade bilen innan hade bytt startmotor och använt för lite kopparpasta så det bildades ett magnetiskt fält som i sin tur "dödade" motorn, detta avhjälptes tackvare Limosin service i stockholm efter det att volvo i segeltorp haft bilen i 4 dagar för felsökning och inte hittat något ...

1 dos kopparpasta gav bilen nytt liv :P
Användarvisningsbild
av Paperboy
Kopparpasta på aluminium?? blir det inte galvaniska strömmar som äter upp startmotorn i längden????
Användarvisningsbild
av Sparkz
Koppar och stål ihop är lika illa, liksom aluminium och stål. Det är fettet som gör nytta och håller undan vatten.
så det bildades ett magnetiskt fält som i sin tur "dödade" motorn
Låter väldigt konstigt...
av el-anders
Jag som säger som Sparkz , "låter väldigt konstigt".
Ursäkta men det låter som något påhittat för att kunna ta mer betalt.
Om det är nånting jag gjort i mitt liv så är det att renovera startmotorer och generatorer,
och kopparpasta för att montera en startmotor.....njäeee????
av fearsy
el-anders skrev:Jag som säger som Sparkz , "låter väldigt konstigt".
Ursäkta men det låter som något påhittat för att kunna ta mer betalt.
Om det är nånting jag gjort i mitt liv så är det att renovera startmotorer och generatorer,
och kopparpasta för att montera en startmotor.....njäeee????
de va inte kopparpasta .. sorry, men det var iaf något som slog ut resterande av motorn..
och hade den inne på Bilia i segeltorp i 3 dagar och dom testade allt utan att hitta felet .. sedan snackade jag med en på telefon och beskrev felet och han viste nästan innan han löft på huven vad de va för fel ...
så fick jag de fixat + bytt oljefilter och olja + stift för 800.- samt att han kollade igenom motorn lite och bromsar...
så jag tror inte han va ute efter att tjäna mer pengar =)
av el-anders
Näe, 800:- för allt de. Kan ju inte bli bättre. Får du reda på vad det var för fel, så dela gärna med dig.

På äldre bilar tog man oftast huvudplusmatningen till hela bilens elsystem från startmotorns plusanslutning, men numera har man ju oftast en plint nedanför batteriet där man splittar upp alla plusmatningar och jag har för mig att det är så på 850 också, så det felet borde vara uteslutet.
Trasig Renault Scenic

Tjusigt 👍🙂

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]