Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppos
Jag tänkte byta en topplockspackning och då blir det ju lite mekande med kamaxlar. Jag har försökt läsa på och kolla på olika forum men har nog inte förstått riktigt allt.

Det jag har förstått är att det är viktigt att kamaxlarna är i rätt läge i förhållande till vevaxeln. Därav de olika markeringarna på dessa.

Men varför kan man inte bara se till att vevaxeln är i noll-läge och sedan återmontera kammarna i locket skruva tillbaka kamaxellocket och därefter vrida kammarna så att bakkanten (vid fördelarlocket) är parallell med skarven mellan topplock och kamaxellocket? Kamaxlarna är väl fritt vridbara när man tagit bort kamaxelremmen? Om så är fallet förstår jag inte varför man behöver låsa kamaxlarna eller vad märkena på kamaxeldreven är till för?
Därefter återmonterar man kamaxelremmen och ser till att kammarna fortfarande är i linje med skarven på baksidan vid fördelaren?

Kan någon förklara lite pedagogiskt vad jag inte har fattat?

Tack på förhand för all hjälp.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Därför att kamaxlarna(och veven, om inte den heller är låst) kommer röra på sig när du släpper på spännaren, och vips så är allt ur sync.

Finns inte så mycket mer att säga än så. (I)
Det är bara dumsnålt att inte skaffa tolkar när du ändå ska göra ett så omfattande jobb.
av jeppos
Tack för info!
Ja det är inte snålhet som gör att jag funderade över tolkarna utan snarare vinsten med dom. Men nu förstår jag lite mer.

Så vid återmonteringen bör jag göra ungefär så här då?
1: se till att vevaxeln är nollad.
2: Lägga tillbaka kamaxlarna sätta tillbaka locket.
3: Ställa axlarna rätt i bakkant (parallellt med gränsen mellan locket och toppen)
4: Fixera dom i det läget
5: Justera kamaxeldreven så att deras markeringar stämmer med markeringarna på skyddskåpan (detta är då eg onödigt så länge kamaxlarna sitter i
rätt läge baktill? Det är ju kamaxeln och inte drevet som ska vara i synk med vevaxeln?)
6:Återmontera kamaxelremmen och spänna den.
7: Ta bort tolkarna på kamaxlarna och vevaxeln
8:Återmontera allt annat
9: klart
Användarvisningsbild
av Marlboroman
jeppos skrev:Kamaxlarna är väl fritt vridbara när man tagit bort kamaxelremmen? Om så är fallet förstår jag inte varför man behöver låsa kamaxlarna eller vad märkena på kamaxeldreven är till för?
Inte riktigt. Skulle du försöka vrida en kam ett helt varv så kommer det inte att gå. Någonstans på varvet kommer ventilerna ta i en kolv. Märkningarna är ju mest för att man ska kunna se att man är någorlunda rätt.

Går man efter märkningarna och sedan lägger på remmen så att man har slacket vid spännaren så kommer det inte röra sig nå mycket när man rycker sprinten till spännaren. Och släpper man lite på bultarna på kamdreven när kammarna ligger rätt så minskar ju risken för att något ska hamna fel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
punkt 5 är onödig, ja. Det är som sagt axlarna som ska stå rätt. Dreven kan peka var fasen dom vill :P
Det brukar ofta vara så att, om drevenmarkeringarna står rätt så står kammarna fel :P På min t ex var markeringarna rätt men kammarna stod ca ½kugg fel vardera åt varsitt håll.
Nu pekar insugsdrevet ungefär 3½ kugg fel, men kammarna står så rätt som dom bara kan göra :P Jag brydde mig givetvis inte om att öht. försöka att få dreven någorlunda rätt. Onödigt arbete när man har tolkar :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lossa dreven, häng på remmen, släpp på spännaren(med tolk på plats) och låt dreven röra på sig bäst dom vill, dra sen åt dreven och snurra runt motorn 2 varv och dit med tolkarna igen för att bekräfta att inget rört på sig. Då har du så rätt syncade kammar du bara kan få.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]