- mån 29 maj 2017, 06:00
#1175855
Tjena,
Första posten, har kollat runt lite men inte lyckats hitta just mitt scenario!
Gav mig på AC'n på min S70 för några dagar sen, då den inte fungerat sedan jag köpte bilen runt 2012.
Började med att fylla på gas, då det är en start för att se om kompressorn fungerar.
Ingen lycka, efter lite googlande testade jag att bygla lågtrycksventilen och då drog kompressorn. Efter detta hörde jag lågtrycksventilen klicka fram och tillbaka så då satte jag tillbaka kontakten, sedan dess har komressorn alltid startat och cyklat av/på när bilen stått ett tag.
Kylan är inte 100% men det fungerar, efter ett tag, uppskattat 10-15 minuter slutar kompressorn dra, och 3 utav 3 gånger som jag sett det så är det när radiatorfläkten går igång. Den är inte igång alls först, sedan går den igång i högfart och förblir så.
Nu senast hade jag manometer inkopplad och då gick den mellan 30 - 70 psi, sedan började den sjunka långsamt förbi 30 ner till ca 20 psi, då gick radiatorfläkten igång och kompressorn släppte. Sedan startar den inte igen och fläkten går på högvarv, trycket går upp till ca 70-75 psi och stannar där (för att kompressorn inte går).
Har funderat mycket på om jag behöver schimsa kompressorn men jag stör mig på att det händer när radiatorfläkten går igång.
Har också läst om att det kan frysa.
Jag har inte vakumsugit systemet.
Kan det finnas luft i systemet? (= inte full kyla)
Kan det finnas fukt i systemet? (=fryser någon stans?)
När ska radiatorfläkten vara igång och hur styrs varvtalet?
Hoppas någon har liknande erfarenheter och kan vägleda mig vart jag ska fortsätta
Tack på förhand!
Första posten, har kollat runt lite men inte lyckats hitta just mitt scenario!
Gav mig på AC'n på min S70 för några dagar sen, då den inte fungerat sedan jag köpte bilen runt 2012.
Började med att fylla på gas, då det är en start för att se om kompressorn fungerar.
Ingen lycka, efter lite googlande testade jag att bygla lågtrycksventilen och då drog kompressorn. Efter detta hörde jag lågtrycksventilen klicka fram och tillbaka så då satte jag tillbaka kontakten, sedan dess har komressorn alltid startat och cyklat av/på när bilen stått ett tag.
Kylan är inte 100% men det fungerar, efter ett tag, uppskattat 10-15 minuter slutar kompressorn dra, och 3 utav 3 gånger som jag sett det så är det när radiatorfläkten går igång. Den är inte igång alls först, sedan går den igång i högfart och förblir så.
Nu senast hade jag manometer inkopplad och då gick den mellan 30 - 70 psi, sedan började den sjunka långsamt förbi 30 ner till ca 20 psi, då gick radiatorfläkten igång och kompressorn släppte. Sedan startar den inte igen och fläkten går på högvarv, trycket går upp till ca 70-75 psi och stannar där (för att kompressorn inte går).
Har funderat mycket på om jag behöver schimsa kompressorn men jag stör mig på att det händer när radiatorfläkten går igång.
Har också läst om att det kan frysa.
Jag har inte vakumsugit systemet.
Kan det finnas luft i systemet? (= inte full kyla)
Kan det finnas fukt i systemet? (=fryser någon stans?)
När ska radiatorfläkten vara igång och hur styrs varvtalet?
Hoppas någon har liknande erfarenheter och kan vägleda mig vart jag ska fortsätta

Tack på förhand!
Det man inte vet, har man ingen aning om.