Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZAV
På min 855 -95 så har jag luftpump men jag har bara hört den 1 ggr när jag stängt av bilen. Ska den starta jämt? På min polares 855:a så hör man att luftpumpen stängs av varje ggr han stänger av bilen.
av *pettson*
ZAV skrev:På min 855 -95 så har jag luftpump men jag har bara hört den 1 ggr när jag stängt av bilen. Ska den starta jämt? På min polares 855:a så hör man att luftpumpen stängs av varje ggr han stänger av bilen.
luftpumpen ska gå varje start om bilen är under 35grader varm i motorn och gå max 2 minuter
av ZAV
*pettson* skrev:
ZAV skrev:På min 855 -95 så har jag luftpump men jag har bara hört den 1 ggr när jag stängt av bilen. Ska den starta jämt? På min polares 855:a så hör man att luftpumpen stängs av varje ggr han stänger av bilen.
luftpumpen ska gå varje start om bilen är under 35grader varm i motorn och gå max 2 minuter
Tack Pettson :wink: , då e det nått fel på min i med att jag bara hört den stänga av 1 ända ggr. Skumt att polarens luftpump stängs av varje ggr han kört med bilen om den nu ska stängas av efter 2 min el över 35 grader.
av *pettson*
ZAV skrev:
*pettson* skrev:
Tack Pettson :wink: , då e det nått fel på min i med att jag bara hört den stänga av 1 ända ggr. Skumt att polarens luftpump stängs av varje ggr han kört med bilen om den nu ska stängas av efter 2 min el över 35 grader.
luftpumpen har en enda funktion som är vid kallstart. Era katalysatorer är egentligen uppbyggd av två separata sådana. En förkat och en kat.
Förkaten tänder vid mycket lägre temp än en vanlig kat.
Det man gör är att man pumpar in luft ihop med dom fetare avgaserna som är vid kallstart. På så sätt tänder förkaten. Den renar inte komplett men en del. Framförallt blir avgaserna väldigt heta. Detta i sin tur hettar upp den ordinaren katalysatorn mycket fortare. Och Då tar ju ordinarie reningen vid. Så.. pumpen ska INTE vara i om motorn är varm det är totalt fel.
av creamore
*pettson* skrev:
ZAV skrev:
*pettson* skrev: luftpumpen ska gå varje start om bilen är under 35grader varm i motorn och gå max 2 minuter
luftpumpen har en enda funktion som är vid kallstart. Era katalysatorer är egentligen uppbyggd av två separata sådana. En förkat och en kat.
Det man gör är att man pumpar in luft ihop med dom fetare avgaserna som är vid kallstart. På så sätt tänder förkaten. Den renar inte komplett men en del. Framförallt blir avgaserna väldigt heta. Detta i sin tur hettar upp den ordinaren katalysatorn mycket fortare. Och Då tar ju ordinarie reningen vid. Så.. pumpen ska INTE vara i om motorn är varm det är totalt fel.
Ny luftpump som gäller eller?
av *pettson*
creamore skrev:
*pettson* skrev:
ZAV skrev:Tack Pettson :wink: , då e det nått fel på min i med att jag bara hört den stänga av 1 ända ggr. Skumt att polarens luftpump stängs av varje ggr han kört med bilen om den nu ska stängas av efter 2 min el över 35 grader.
Ny luftpump som gäller eller?
oftast är det vatten i styrningen på pumpen... vatten som kommer ifrån kondens.. och även ibland från vägarna.. Det sitter så bra till att det är framför vänster hjul..
av ZAV
Kallstartade bilen igår & då gick luftpumpen ej igång men när jag gjorde det idag så gick den igång. Glapp kanske.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pumpen ska starta strax efter kallstart och gå i 45 s. Men inte om den ligger kvar på tomgång, du måste gasa lite.
av ZAV
Sparkz skrev:Pumpen ska starta strax efter kallstart och gå i 45 s. Men inte om den ligger kvar på tomgång, du måste gasa lite.
Okej, tack. Jag hade bilen upphissad idag så jag passade på att kolla igenom kontakterna & dom såg helt okej ut. Tryckte i fett i varje kontakt.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]