Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
Hej

Har igår været til bilsyn (blev godkendt) og synsmand var ikke tilfreds med intercooler rør over motoren bliver varm og kunne ikke lide mit åben luftfilter.

Har det nogen betydning at røret bliver varmt ? Går luften ikke hurtigt igennem så ikke bliver opvarmet eller skal man have isolering omkring røret ?
Bilagor
C70-8.JPG
C70-8.JPG (53.57 KiB) Visad 399 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Röret över motorn blir varmt eftersom luften som kommer ut ur turbon är varm. Och det kan man inte göra något åt. Även om man byter till en effektivare turbo som jobbar i ett gynnsammare del av mappen så kommer luften ändå att bli uppvärmd när den komprimeras. Att isolera röret lär inte ge något positivt tillbaka eftersom det är luften som värmer upp röret och den är väldigt varm.
av jantt
Det prøvede jeg også forklare ham at det er varm luft der kommer fra turbo gennem rør og så bliver kølet af i intercooler før det så kommer til indsugning/spjældhus.
Han blev dog ved med at påstå at gennem et intercooler rør skal der komme kold luft.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ju givetvis bara utloppetsröret från IC'n som det kommer kalluft ur, dvs det rör som går in i insuget.
Det är ju liksom det som är hela tanken med en IC - den kyler luften som kommer från turbon så den blir kall innan den kommer in i insuget.

Turbon snurrar ju med hjälp av avgaserna, avgaser är varma - väldigt varma, så att få ut kalluft direkt ur turbon är omöjligt även med vattenkyld turbo.

Låter som att den där besiktningsmannen inte riktigt vet vad han talar om ;)
av jantt
Han kom med flere ting som han ikke kunne lide.
Påstod at jeg havde manuel TCV, men det er bare fordi jeg har hængt TCV på torpedovæg så slangerne er så korte som muligt. Fik ham overbevist.
Han kunne heller ikke lide mit luftfilter fordi når man slipper speeder hurtigt så hører man luftudslip. Påstod at det må man ikke.
Godt han ikke forlangte at få målt HK da jeg har over de 20 % ekstra.
Nå den kom gennem uden bemærkninger.

Så blev exp.beholder utæt. Heldigvis havde vi en på lager i firmaet, så den har jeg lige skiftet.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]