Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasse45
#1173721
Som rubriken lyder något elfel till VVTventilen
Det finns konstantström till ventilen men jordsidan krånglar,
den verkar styras på jordsidan
Någon i forumet som vet hur jordningen fungerar (kablar relä etc)
Ventilen fungerar om den jordas
Lasse
av TobbeViktor
#1173766
Vad har du för felkod?
Det vanligaste är väl just att den börjar sega/kärva och inte hinner reglera eller hamnar utanför sitt reglerområde.
Jag bytte min ventil när jag fick felkod på den.
av SubMarine
#1173829
TobbeViktor skrev:Vad har du för felkod?
Det vanligaste är väl just att den börjar sega/kärva och inte hinner reglera eller hamnar utanför sitt reglerområde.
Jag bytte min ventil när jag fick felkod på den.
Hur såg din gamla ut när du bytte den? Massa avlagringar etc eller ren och fin?
av TobbeViktor
#1173849
Den var ren och fin, men klagade på för långsam reglering tror jag det var. Kommer inte ihåg koden.
Det enda felet som var, var att packningen var sprucken.
av lasse45
#1173866
Jag kommer inte ihåg felkoden just nu,
men ventilen och vvt enheten fungerar alldeles utmärkt med extern jord.(Den ligger dock dragen hela tiden då.)
Ventilen kräver ca 3-4 Ampere för att hållas dragen
Någonstans är det dålig kontakt (det finns lite jord men inte tillräckligt)
Lasse
av Henke3
#1174113
jordas av styrenheten, stift A13, inga skarvar eller relän på vägen. Tycker det låter mycket med 3-4 amp för att hålla den dragen men har inga data för vad det skall vara.
Bägge mina V70 har jag haft varierande felkoder på ventilen, bägge går nu bra efter att ha bytt till ny ventil.
av lasse45
#1174420
Tack för goda råd, jag skall mäta lite extra på jordsidan när jag får tid.
Jag har konstaterat tidigare att jorden har (svajat),om det är dålig kontakt eller ngt
inne i boxen vet jag ej.
Jordningen skall ligga på upp till ca 1200-1300v/min därefter ska den släppa
Återkommer när jag vet mer
Lasse
av Kena
#1174423
Ett teoretiskt fel. Det är ju egentligen en vanlig magnetventil. Spänning får ju magneten att dra åt ena hållet och en fjäder trycker tillbaka käglan. Skulle ju kunna vara fjädern som inte funkar som den ska???
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.