Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 142power
pettson, om det nu finns rengöring i all 95 oktanig bensin, hur kan det då komma sig att det blir beläggningar i spridarna. ? o du menar att stp injector cleaner är värdelöst? *skakar på huvudet* det är det verkligen inte. kan säga att dom bilarna jag har hällt i stp i, så har alla bilar gått bättre o fått bättre respons. men visst man kan göra en sån spridar tvätt som du säger men jag lägger inte ut dom pengarna som det kostar när man kan köpa stp istället som funkar bra det med.
av *pettson*
142power skrev:pettson, om det nu finns rengöring i all 95 oktanig bensin, hur kan det då komma sig att det blir beläggningar i spridarna. ? o du menar att stp injector cleaner är värdelöst? *skakar på huvudet* det är det verkligen inte. kan säga att dom bilarna jag har hällt i stp i, så har alla bilar gått bättre o fått bättre respons. men visst man kan göra en sån spridar tvätt som du säger men jag lägger inte ut dom pengarna som det kostar när man kan köpa stp istället som funkar bra det med.
gör gärna testet ihop?..
ta stp injector cleaner och kör medlet i en spridartvätt.?
Se om det gör någon nytta..? Har provat det.. :lol:
Min åsikt är baserad på det testresultatet..
Ett problem med att rengöra på plats i övrigt är att du bör ligga runt 4-5 minuter på motsvarande 6000rpm för att spridarna ska få jobba riktigt hårt så att smutsen släpper.. Få kör bilen på det sättet.. En spridartvätt varvar dina spridare mellan 200rpm och 8000rpm...
och den kör cykeln på ca 10 min.. fungerar inte det tar man 10 min till.. och i med ett ultraljud emellan. och kanske 10 min till. Dom flesta tar runt 500kr för att utföra tvätten.. Det är inga hemska pengar... dom flesta spridare är så dåliga i spridarbilden efter långmil att dom 500 har man tjänat ihop på tankningen i framtiden.
För övrigt är rengöringsmedel tillsatt i all handelsbensin i sverige. Beläggningen som blir är utfällningar av alkoholen i bensinen. Ett problem som kommit och gått med åren. Och problemet kom faktiskt när 95 oktan kom till sverige.. Dock kläggade bensinpumpar och annat igen då med.
Tycker du att du vill ha nåt effektivt i din bil kan du likagärna slå i en liter diesel i en full tank med bensin på bilen. Det är exakt samma rengörande effekt som din flaska stp. Inte heller diesel idag är vad det varit så att säga.. Det är idag mera ett rengöringsmedel än fordonsbränsle..
av kawahasse
Kostar det inte mer än 500kr kan det ju vara värt det, absolut. Men är det för varje spridare eller st?? Vart kan man lämna in för det då Pettson, i motala med omnejd?
av *pettson*
kawahasse skrev:Kostar det inte mer än 500kr kan det ju vara värt det, absolut. Men är det för varje spridare eller st?? Vart kan man lämna in för det då Pettson, i motala med omnejd?
i motala med omnejd kan du lämna in spridarna på allbilservice på mercuriusgatan. Jag vet inte vad dom tar.. Vi tog 500 på mitt jobb, när jag jobbade på Bojo.
Men det lär inte vara långt därifrån prismässigt.. Eftersom det är inte ett jobb där man står och kikar på spridarna medans dom tvättas. Utan dom görs medans man ändå jobbar med annat.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]