- mån 16 jul 2007, 22:00
#117341
Jag har elmanövrerad förarstol på min 854 från 1994.
Idag upptäckte jag att det gick bara att fälla ner ryggstödet, inte resa upp det igen. Motorn gick, men det bara rasslade i stolen när jag försökte. Jag slutade genast att prova, annars hade jag fått köra liggande.
Nu har jag plockat isär stolen och konstaterat att vajern mellan motor och växellåda hade glidit ur växellådan. Inte höljet, men innanmätet i vajern, alltså. Varför den gjort det vet jag inte riktigt, men när jag dragit ut den 6 mm och satt ihop allt igen, då fungerar det.
Men det kvarstående problemet är att ryggstödet är inte riktigt i den vinkel det borde vara, när stolen är så upprätt som möjligt. Detta beror givetvis på att motorn snurrat utan att stolen följt med, och när jag satt ihop det igen, är det i praktiken omöjligt att veta exakt hur hjulen i växellådan ska ligga, för att den fyrkantiga axeln som överför kraften till ryggstödet ska komma i ett läge, där ryggstödet pekar rätt. Detta ska gå att kalibrera, men i den bok från Haynes som jag har står det bara att man kan uppsöka en Volvoverkstad för att göra det. Är det någon som vet hur det går till? Är det någorlunda görligt utan TV-spelet till hands?
Idag upptäckte jag att det gick bara att fälla ner ryggstödet, inte resa upp det igen. Motorn gick, men det bara rasslade i stolen när jag försökte. Jag slutade genast att prova, annars hade jag fått köra liggande.
Nu har jag plockat isär stolen och konstaterat att vajern mellan motor och växellåda hade glidit ur växellådan. Inte höljet, men innanmätet i vajern, alltså. Varför den gjort det vet jag inte riktigt, men när jag dragit ut den 6 mm och satt ihop allt igen, då fungerar det.
Men det kvarstående problemet är att ryggstödet är inte riktigt i den vinkel det borde vara, när stolen är så upprätt som möjligt. Detta beror givetvis på att motorn snurrat utan att stolen följt med, och när jag satt ihop det igen, är det i praktiken omöjligt att veta exakt hur hjulen i växellådan ska ligga, för att den fyrkantiga axeln som överför kraften till ryggstödet ska komma i ett läge, där ryggstödet pekar rätt. Detta ska gå att kalibrera, men i den bok från Haynes som jag har står det bara att man kan uppsöka en Volvoverkstad för att göra det. Är det någon som vet hur det går till? Är det någorlunda görligt utan TV-spelet till hands?
Anders, XC90 D5 AWD 2019.