Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattes64
Hej jag söker en sc-901 till min C70 2000.
Den föregående ägaren hade fått för sig att en stereo från netonnet skulle vara bättre. Men det är rena katastrofen. Därför söker jag en original stereo. Eller om någon vet var man kan få tag på adapter så att ljudsystemet fungerar som det ska.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Vari ligger problemet med netonnet-stereon?
Är det någon Klabbarpare som varit framme och klippt originalkablaget så skiter det sig i alla fall med originalstereo om du inte kan koppla själv.
av LOB
På amerikanska eBay hittar du nog flest. Annars passar väl SC 805 och SC815/SC816 "bolt on". Det är väl SC 901 som kräver externt slutsteg och då skal du kanske undvika att koppla in slutsteget i SC 805 etc som har inbyggt slutsteg!?
Användarvisningsbild
av mikethebik
Hade samma bekymmer som dig när jag köpte min C70 -98 i somras, någon klåpare hade bytt ut den SC900 som satt original mot en dubbel-DIN JVC. Vissa högtalare funkade inte och ljudet var ingen höjdare trots att man gått via den 1oo watt-förstärkare som sitter bak på vänster sida i skuffen, antagligen lika i din om du har Dolby Surround med centerhögtalare.
Jag ropade in en SC901 på brittiska E-bay, inga extrakostnader inom EU, det tillkommer tull och moms om du köper utanför EU!
Efter installation av min "nya" enhet har jag full funktion på alla högtalare och ett väldigt bra ljud!
Volvos originalljud är väldigt bra, varför man byter till något sämre kan väl ha att göra med spellistor via smart"fånen" kanske? eller att kunna använda USB.

Mike
av mattes64
kebabpizza skrev:Vari ligger problemet med netonnet-stereon?
Är det någon Klabbarpare som varit framme och klippt originalkablaget så skiter det sig i alla fall med originalstereo om du inte kan koppla själv.
Jag har originalkablaget men det finns inga adaptrar som fungerar. Det är en Andersson stereo med adapter men då fungerar bara 5 av 9 högtalare i bästa fall. För det mesta är det bara 3st.
av mattes64
LOB skrev:På amerikanska eBay hittar du nog flest. Annars passar väl SC 805 och SC815/SC816 "bolt on". Det är väl SC 901 som kräver externt slutsteg och då skal du kanske undvika att koppla in slutsteget i SC 805 etc som har inbyggt slutsteg!?
I en C70 99-05 med det stora ljud systemet så är det bara sc-900 sc-901 sc-902 som passar utan ombyggnad.
av mattes64
mikethebik skrev:Hade samma bekymmer som dig när jag köpte min C70 -98 i somras, någon klåpare hade bytt ut den SC900 som satt original mot en dubbel-DIN JVC. Vissa högtalare funkade inte och ljudet var ingen höjdare trots att man gått via den 1oo watt-förstärkare som sitter bak på vänster sida i skuffen, antagligen lika i din om du har Dolby Surround med centerhögtalare.
Jag ropade in en SC901 på brittiska E-bay, inga extrakostnader inom EU, det tillkommer tull och moms om du köper utanför EU!
Efter installation av min "nya" enhet har jag full funktion på alla högtalare och ett väldigt bra ljud!
Volvos originalljud är väldigt bra, varför man byter till något sämre kan väl ha att göra med spellistor via smart"fånen" kanske? eller att kunna använda USB.

Mike
Jag får kolla där.
av Veiron
mattes64 skrev:
mikethebik skrev:Hade samma bekymmer som dig när jag köpte min C70 -98 i somras, någon klåpare hade bytt ut den SC900 som satt original mot en dubbel-DIN JVC. Vissa högtalare funkade inte och ljudet var ingen höjdare trots att man gått via den 1oo watt-förstärkare som sitter bak på vänster sida i skuffen, antagligen lika i din om du har Dolby Surround med centerhögtalare.

Mike
Jag får kolla där.
Du behöver slutsteget också men gissningsvis har ingen tagit bort det. Sitter under passagerarstolen på V70 eller under stereon på 850r. Båda slutsteget funkar iaf. Sedan finns det nån uber-stereo till c70 med stort slutsteg i bagaget.

Jag letade på blocket och hittade en för 500kr, samt ett slutsteg från annan säljare för 400kr. Många halvskrotade V70 på blocket som säljs i delar, maila samtliga och fråga om de har en sc-900/1?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Krävs inga ombyggnationer för att klämma in en SC-805 eller SC-900/SC-901 det enda som skiljer är hur kablaget går, SC-805 har en inbyggd förstärkare på imponerande 4X20W det går även att ansluta en SC-805 till en förstärkare på 4X40W, 4X50W eller 4X100W. SC-900 och SC-901 har en inbyggd förstärkare på 1X25W som enbart är till för att driva centerhögtalaren, så med andra ord behövs det en extern förstärkare till dom.

Förstår dig att du vill ha original stereon för det är ett grymt ljud och särskilt när man kör med Prologic läget.

Jag vet en skrot i Åmål som hade en SC-900 i en bil men bilen var fylld med så mycket skrot så att det gick inte att komma åt radion :| Men du kanske är enbart ute efter en SC-901 och inte SC-900?
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.